Thursday, August 25

ramadhan terakhir.

assalamualaikum.

masuk kaki kanan. uih, lama tak berpenghuni. its ok, its for the good cause. ramadhan kan? harus lah sibuk main kejar-kejar. mana lah tau ni ramadhan terakhir. like really tearakhir lah kan.

aku rasa banyak-banyak tahun, tahun ni kesedaran aku ke arah kerohanian adalah sangat tinggi di bulan ramadhan. tak tahu lah sebab dah berhousemate dengan ustazah atau aku sendiri dah mencapai umur yang sedar diri.

selama ni, aku beratkan juga terawih. tapi mainly sebab mak ayah aku memang jadikan amalan terawih at least buat 8 pun jadi lah. tapi this year, aku memang sangat berkira-kira nak 'korbankan' terawih. let say ada program yang bakal menyebabkan aku akan mengorbani terawih tu, mesti aku reluctant nak join.

even dating pun kureng. bulan ramadhan ni sekali je aku buka puasa dengan F. tu pun F datang muar. tu pun kitorang buka puasa tepi longkang dulu sebab aku taknak makan makan makan makan pastu baru solat (walhal tiap-tiap ari solat kul 8 tunggu kasih alia abis baru nak gerak dari depan TV) yelah, takkan nak buka depan masjid lak. kang kena tangkap lak dengan tok imam. haha.

kesimpulan nya, aku agak berkira-kira. bukan duit je. benda-benda amalan ni lah. siap aku gi attend kursus pra-perkahwinan pun bulan puasa. satu hal lah jimat sikit fees dia sebab takde makan. other than that, tak pasal-pasal kan dapat pahala berlipat kali ganda sebab attend majlis ilmu. bulan ramadhan kan semua amalan dapat bonus lebih dari bulan biasa. *wink wink*

lagipun setelah mengalami beberapa tahun puasa penuh since kat maktab, aku dapat rasakan, ini mesej dari Allah pada aku supaya rebut peluang ni. mungkin bulan lain aku lari marathon pun takkan mampu kumpul sama macam bulan ramadhan. jadi Allah bagi keajaiban pada aku.

pompuan lain mana nak dapat puasa penuh kan? alhamdulillah setakat ni aku punya puasa belum rosak lagi. 25 hari dah. eh belum 24 je baru. and no. aku takde masalah dengan kitaran haid aku. ia nya normal pada waktu lain. bulan puasa je dia lari. so aku anggapkan nya mesej yang Allah bagi pada aku supaya lebihkan beramal.

mula-mula haritu aku tertunggu gak bila puasa aku nak lompong. tapi bila dah masuk hari ke 25 ni, aku makin teruja berharap tahun ni aku dapat puasa penuh macam masa kat maktab dulu. :) bonus raya aku dapat 700 je. alhamdulillah lah daripada tak dapat kan? tapi, baju tempah dah siap, kuih raya yg order dah amik and duit raya pun dah tukar. so duit 700 tu takat lalu kejap je depan hidung aku lepas tu dah tak nampak.

takpe. duit kita ni pun bukan duit kita. rezeki Allah. agih-agihkan lah biar berkat sikit ye dok? ok lah. sekian sahaja entry dakwah buat kali ini. akhirnya ada juga aku menulis setelah sekian lama. insya Allah kalau tak ada aral ini ramadhan terakhir sebagai seorang SINGLE. next year aku dah ada laki yang nak kena diuruskan.

selamat berpuasa semua. masih ada masa lagi nak berkejar. belum penamat lagi. ada lagi 4 hari. malam-malam terakhir ni marilah kita lari pecut. :)



1 comment:

Unknown said...

weyh, nak menangis aku baca part yang ini

"insya Allah kalau tak ada aral ini ramadhan terakhir sebagai seorang SINGLE. next year aku dah ada laki yang nak kena diuruskan.".

haha. serius.

maceh sbb sudi lalu lalang menyapu blog aku. aku jiwa kacau ke? adelah cket..bselah dunia baru kan...kawan2 baru, keje baru, sume baru.. huhu.

PS : tingin nk jumpe2 ko weyhhh..ko tanak dtg cni jenguk mek marda ngan syada ke?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails