Friday, April 3

Di sini pendidik bermula... =)

fuh...lama tak berblog..sibuk dengan practical...Ya Allah...kau saja yang tahu perit nya di SK Limpoon 1 itu...tak sangka aku boleh sangkut dengan sekolah begini....tapi,aku manusia begini...aku yakin, Allah kurniakan dugaan yang hamba nya mampu hadapi dan pabila kita kuat dengan dugaan itu, maka besar lah ganjaran nya....ayat standard kan?

tapi serius...
aku percaya aku mampu hadapi ini semua...minggu pertama bersama budak2 itu...sakit jiwa aku jadinya...pulak aku perlu masuk kelas paling hardcore sekali, kelas 4B...sekolah ni kecil...pada minggu kedua ni....boleh kata aku dah pon masuk semua kelas kecuali 2A...tak kira lah untuk mengajar atau untuk ganti guru yang takde...

minggu pertama...macam nak tercabut tekak aku menjerit..pada waktu begini,segala pedagogi yang telah aku pelajari....tolak tepi....realiti berbeza dengan teori....sebagai guru...kena wat keputusan there and then....pedagogi?psikologi?huh....tak payah mimpi nak guna itu semua...

banyak yang ingin aku cerita kan tentang murid2 ku...aku kini da lali dengan kenakalan mereka...kalau disuruh jadi guru ganti untuk 4B sekali pon...aku senyum je...aku da lali...Guru pembimbing aku, Kak Aisyah observe semalam....dia observe masa aku ajar 5B...5B?apa lah nak diharapkan...tapi aku ok je....komen kak aisyah tak memberangsangkan...."terlalu banyak penggunaan bahasa melayu" "terlalu kerap benar kan murid jawab beramai-ramai" hurm...banyak lagi....tak larat nak list kan....komen -ve yg menbina la....

kalau waktu lain....memang aku dah melatah...aku rasa aku tak buat sehabis baik....tapi sejak berada di Limpoon 1 ni...aku belajar menerima kekurangan...aku belajar rendahkan expectation...dan bagi aku...5B ok je masa aku ajar tadi... =) maybe aku tak akan wat practical lagi kat sini...aku akan pilih sekolah lain...tapi....aku tak menyesal =) dan aku yakin aku akan rindu murid-murid aku ni semua....

lain kali aku cerita pasal 5A yang sangat bengong... ;)

3 comments:

ada m0khtar said...

sab0r jew r
thn jew lg 2 mggu..
ahahaha
dun w0ry, senin neh, beban ko dh ringn sket..

Dosz said...

tpaksa la bersabar je :) nway gud luck 2 u

cik nurulain said...

hee..thanx..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails