Wednesday, September 28

tazkirah rabu.

tadi on the way balik muar dari bp, aku dengar radio. tak ingat pulak stesen mana sebab aku jenis kalau dj dah start membebel aku tukar channel. anyway, perkara yang aku dengar tu bagi aku menarik walaupun kecik je. katanya, ada orang bersenang-senang di syurga hanya kerana dia membuang penghalang yang mengganggu jalan kaum nya. seolah kita buang duri di tengah jalan lah.

pernah juga aku baca kisah, seorang hamba Allah masuk syurga kerana memberikan anjing yang kehausan minum air. subhanallah! betapa syurga dan neraka, dosa dan pahala tu sememang nya eksklusif dari Allah. kita takkan tahu yang mana satu amalan kita akan bagi kita 'bonus' lebih hingga melayakkan kita masuk ke syurga Allah.

kalau para nabi dan rasul serta sahabat dan kaum kerabat nya berlumba-lumba berbuat amal supaya dapat masuk dari pintu syurga terbaik, kita yang lain ni belum pasti di mana tempat kita. kadang-kadang tu sebesar mana pun amalan baik yang kita buat dan kita rasa dah cukup besar, masih tak dapat menandingi amalan baik orang lain yang nampak macam kecik je.

kita sibukkan salah orang. cakap orang ni buat itu ini. yang tu dosa, yang ni haram. sibuk duk cakap orang tu tak pakai tudung lah kedekut nak menderma lah sibuk, paham tak , sibuk gila? macam lah diri kita ni dah perfect sangat. ntah amalan kita tu dikira ke tidak? bukan nya kita nampak pun 'papan markah' kita. hanya Allah yang bagi ganjaran. hanya Allah yang tahu, malaikat pun cuma tolong mencatit je.

jadi, malam ni, dah lepas mandi and solat isyak ni aku bermuhasabah sorang-sorang. aku ni sangat jauh dari kesempurnaan. apa yang aku harap, Allah bagi aku taufik, dan hidayah. dia kena ada dua-dua. kalau ada hidayah je tapi taufik takde, aku sendiri tak ada kekuatan untuk melaksanakan apa yang aku yakini.

dan insya Allah sama-sama lah kita insaf. jaga diri sendiri, keluarga sendiri, amalan sendiri. kalau rasa sebagai saudara semuslim, kita patut tegur, tegur. tak mampu tegur jangan pulak mengata. sebab kita tak tau darjat orang yang kita kutuk tu di sisi Allah. ntah kan jauh leih tinggi dari kita. :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails