Tuesday, January 27

Ya Allah,jadikan aku anak soleh...

tadi aku duduk sekejap dalam bilik atok...atok da nyanyuk...atok da tak boleh buat pertimbangan sendiri...atok da kembali kepada kanak-kanak semula...

itu cuma pertimbangan aku saja...bukan melalui kata pakar..sedih tengok keadaan atok begitu..apa yang dia cakap kan semua dah tak betul...bukan dia mengada-ada kan cerita...tapi cara dia manipulasi cerita...interpretasi dia terhadap sesuatu perkara...dah lain...dah tak rasional...

contohnya bila bibik aku mengatakan dia nak pulang ke Indon...memang itu benar...tapi atok katakan bahawa bibik nak pulang sebab bibik bencikan atok...bibik kata dia orang senang...tak perlu nak jadi orang gaji lagi...hanya part 1 saja yang benar...selebihnya salah...sekadar perspektif atok semata....

memang bibik nak balik...tapi sebab nya lain...kontrak nya dah nak abis...keluarga nya dah bertambah senang...bukan lah kaya raya...tapi dah tak memerlukan dia jadi orang gaji di negeri orang lagi...dia mahu usaha kan tanah pusaka saja...nak jaga ibu nya di kampung...dan mungkin nak berkahwin....

bibik ni memang sedikit kasar...harsh...bahasa dia bukan lembut sangat...tapi kalau di suruh buat sesuatu dia akan buat...cuma kadang-kadang mulutnya bising...melainkan arahan itu dari mak atau ayah...aku tak begitu ada masalah dengan dia...barangkali aku tau sedikit pasal psikologi....bakal guru...pastilah tau mengenai psikologi....aku tau bagaimana hendak berinteraksi dengan dia...sama ada berbual kosong atau bila mahu meminta pertolongannya...

lain dengan idin dan faiz...mereka jarang di rumah...tapi bertindak macam tuan besar saja...mana ada orang yang suka dilayan seperti hamba?harsh sangat tu...tidak lah aku kata kan adik2 aku layan bibik seperti hamba...tapi mereka memang takde psikologi langsung!

berbalik pada kisah atok...mungkin sebab tindak tanduk bibik yang sedikit kasar tu buat atok fikir dia dibenci bibik...dia menyusahkan bibik...padahal bukan begitu pun....interpretasi atok memang sentiasa negatif...dia dah tua...tak boleh berjalan lagi..hidupnya hanya dalam bilik nya saja...mak dan busu sibuk bekerja...aku,idin dan faiz belajar jauh....tinggal nurin yang merupakan calon SPM tahun ini...dan bibik...

Bila cuti pula...busu suka makan angin...dia sunyi barangkali...masih sendirian di umur awal 40-an...apa yang boleh diharapkan dari dia?aku simpati dengan dia...cantik...berpelajaran tinggi...kenapa dia masih belum bertemu jodohnya?diuji pula dengan kerenah atok yang kurasa sudah nyanyuk...memang besar dugaan dia...

ntah la...aku rasa...Allah ada rencana untuk busu...barangkali Allah memang takdirkan busu untuk sendirian...mungkin jodohnya di Syurga nanti....mungkin jika busu berkahwin...dia tidak mampu jadi isteri solehah..tak mampu taat pada suami...bila ada anak tak mampu pegang amanah yang Allah berikan...itu cuma andaian aku....aku mahu fikir...ada hikmah di sebalik semua ketentuan Allah....

atau juga mungkin...jika busu berkahwin...atok yang akan sendirian..tiada teman...sekarang pon atok dah cukup sunyi...ntah bagaimana jika busu bertemu jodoh...benar lah kata orang ibu seorang boleh menjaga 10 anak...tapi anak 10, belom jamin boleh menjaga 1 ibu...

aku kasihan tengok mak,tengok busu...terpaksa tahan kerenah atok....tapi apa pon perihalnya..atok adalah seorang ibu...dulu di waktu susah,banyak yang atok korban untuk besarkan mak..sekolahkan mak..kini giliran mak balas jasa atok....dunia ni bulat...Allah yang cipta begitu....kita kena redha...kalau kita redha...Allah kurnia kan ganjaran....

aku cuma mahu doakan kesejahteraan mak...atok....aku harap mak mampu bersabar...aku harap atok mampu bertahan....aku harap jika pergi pon atok....pergi dalam iman dan di bawah naungan Allah hendaknya...dan aku berdoa....mak tidak begitu di hari esok....aku tak pasti aku mampu hadapi atau tidak jika aku berada di tempat mak....dan jika betul aku hadapi yang sama....aku harap Allah kurnia kan aku ketabahan agar aku redha dengan segalanya...aku mahu jadi anak soleh... AMIN...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails