Monday, February 9

Visiku: MELAKUKAN EVOLUSI DALAM DUNIA PENDIDIKAN

tadi baca blog emy...dia babbling perihal pengalaman baru dia di MRSM....rasa kelakar pon ada...cik Emy yang tak pernah terpikir langsung nak terlibat dalam dunia pendidikan nampak nya rezeki memang di situ....before daftar kat MRSM pun dia kerja dengan Shicida...educator gak...pendidikan gak...Ironi betul everything....

Jeles pun ada kat Emy...da ke sekola da dia...aku pulak,dah xsabar2 nak mengajar...nak ke sekolah...nak kata da cukup ilmu sangat,tak de lah...tapi aku rasa learning from experience is much better...in order to learn something, i have to do it first...yelah dah 3 tahun setengah kut aku terperuk dalam maktab.dari nama dia maktab...sampai dah jadi Institut Perguruan pastuh jadi Institut Pendidikan Guru Malaysia....betapa lama nye aku kat dalam tu...

macam aku cakap tadi...bukan lah dah lengkap ilmu di dada...tapi teori tu aku da muak...balik2 pedagogi tu juga...ak asyik baca kajian kes...suggest cara nak overcome problem dalam kajian kes...tapi kalau aku la cikgu yang terlibat dalam kajian kes tu,boleh ke aku apply segala suggestion aku tu?belum tentu kan?

hari tu...Cik Husin minta serta kan Visi dalam folio...laju je aku taip

"Melakukan evolusi dalam dunia pendidikan di Malaysia"

as if benda tu dah memang ada dalam otak aku...betul ke?aku pun xtahu...dulu masa mak lama masuk hospital, doktor pakar yang rawat mak tu tersangat mengagung2 kan education di Singapore. hari2 berkempen suruh hantar anak ke oversea sebab sistem pendidikan di sini x bagus. Dah la ayah aku tu pejuang bangsa sikit...hal2 menegak kan tempat sendiri dan bangga dengan jati diri memang prinsip dia kut...

salah orang la doktor tu berdebat..hilang la respect dia pada doktor tu..tapi sebenarnya...aku pun sama je dengan ayah...banyak yg aku sama dengan ayah...orang kata kalau anak perempuan ikut ayah...sejuk...aku pon tak paham ape yang sejuk...

ada sekali tu...doktor tu tanya aku belajar kat mana...aku cakap la kat IPG (institut perguruan)...doktor tu tercengang2....macam no idea la tempat aku belajar tuh....aku memang pantang besar la kalau orang nak rendah2 kan kredibiliti aku....bersinis lah aku...ape lagi....

"doktor tak tau ke IPG 2?mana nak tau...anak2 anta kat Singapore...ntah2 kalau saya sebut sekolah MRSM ke SBP ke doktor xtau ape benda nya.asyik agung2 kan yg luar negeri..."

fuh...puas ati aku...n sejak aku bersinis dengan doktor tu...dia asyik nak wat conversation je dengan aku...macam nak tau lagi....ape lagi aku akan cakap kat muka dia....ada sekali tu dia saran kan adik aku Idin tu futher degree kat overseas wat pasal multimedia n 3D...bangang agak nya...aku ni bodoh gak bidang Idin tu....tapi setau aku Idin amek graphic and design...bukan multimedia....bila dia tanya aku ape matlamat aku...selamba je aku cakap...

"I want to be the Minister of education someday...do some changes in the system...so that education in Malaysia can be something to be proud of"

muka dia sah2 la sinis gak sambil muka nak perkecilkan kebolehan aku....ko tengok la nanti Dr Rahmat...bila aku da betul2 jadi menteri pendidikan nanti ko jugak yang ternganga....

1 comment:

mylia said...

ala rileksla dear..ko beruntung dow..memang education line ko..so ko xkan jadik cm aku yg terpinga2 dan termanggu2 bile dieorg ckp pedagogy lah fail meja la..lesson plan lah~ semak je otak nie~ huhu..n 1 more thing..ko kan save time ntuk naek gaji..sbb aku nak naek kene amek dpli 1 year dulu..chill~~ =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails