Tuesday, February 15

12 rabiulawal yang cerah. :)

semalam kan tidur lewat, jadi pagi ni harus lah terbabas sedikit. cis, rosak rekod bangun kul 6 aku! hehe. awal-awal pagi lagi dalam kul 7 lebih mak aku dah call.

"long, kalau mak datang hari ni lepas majlis ayah tau. dalam kul 12."

"ok mak"

"kau dah beli ke belum tong gas?"

"belum."

"ok, nanti mak bawak lah. takpun beli je kat sana"

trimas lah mak. boleh ke dapur dah beli tong gas tak beli lagi. macam mana lah dapur nak berasap wei? lepas letak telefon sebagai manusia normal, tentulah aku sambung tido. hahahaha. sekali dalam kul 8 lebih ke, telefon aku berbunyi lagi. kat skrin keluar nama, 'mum in law' hahaha. ok, sila lah muntah jika mau.

cemas aku siot. bakal mak mertua aku ni  pagi-pagi dah call. kantoi lah peel buruk aku. lama gak kut aku amik masa nak angkat. nak adjust suara dulu supaya tak nampak macam baru bangun tidur. bangang sungguh aku ni. sah-sah future mother in law aku tu tau.

"hello, assalamualaikum makcik" ceh ceh. suara aku cuba merdu kan semerdu-merdunya.

"waalaikumsalam. baru bangun ke ain?"  erk? kantoi di situ.

pastu bual-bual sikit pasal keadaan rumah, sekolah, kerja. ngumpat F sikit-sikit. hahahaha. takdelah ngumpat pun cuma fmil aku ngeluh si ayah busy kerja, si anak busy kerja. dah lah dua-dua kerja pejabat kesihatan. agak nya mak mertua aku bosan kut kat rumah.

lepas tu mak mertua aku tanya F ada datang sini tak. masa tu aku pause kejap and pikir, apa yang sebenarnya mak mertua aku ni pikir. tak manis kalau F datang umah sewa aku ke atau tak thoughtful sungguh kalau dia tak datang sini lagi. tapi memandangkan F memang belum jejak muar lagi, aku jawab jelah belum. ok, seems like mak mertua aku ni the sporting type and sebenarnya dia nak suruh F tu jenguk-jenguk sikit mana aku duduk. selamat ke tempat aku whatsoever.

so sebagai tunang yang sangat memahami (atau saja nak cover F supaya dia tak kena marah dengan mak dia) aku cakap lah, "dia sibuk kerja lah makcik. harini pun ada OT kan? lagipun ain pun tak sempat nak jumpa dia. pagi gi sekolah, petang penat nak rehat malam dah kena buat kerja" huhu. baeeekkk tak ayat aku? d, d hutang b eh. hahaha.

ok, panjang lak aku ni bebel. so last-last nya fmil aku cakap mungkin dia nak ke bandar muar hari ni. aku tak tau koordinat dia sekarang. adakah kat sri medan atau kat kampung F kat muar. then fmil aku cakap insyaAllah dia singgah kalau sempat.  wawawawa. nak singgah. kalau bawak makanan lagi bagus makcik. hahaha, mau makan hempuk aku ni.

teiba rasa disayangi lah pulok. syukur lah. tapi kena lah beringat gak kan. hari ni orang sayang kita esok-esok kita tak tau. lagi dengan fmil aku tu. tergelincir sikit aku dengan anak dia, ntah dia masih sayang aku ke tak.

anyway, lepas sesi bertelefon dengan omak-omak ku, terus dah tak ngantuk. jadi bangun and sidai baju pengakap yang basuh semalam. esok kan nak pakai lagi. adeh, mungkin aku kena beli baju pengakap lagi sepasang. then kemas bilik sikit. susah betul tak ada almari ni. baju aku sana sini. takpelah. orang kata bersusah-susah dahulu kan?

lepas tu menyapu bilik and rumah. mengemop sekali. kau hengat aku rajin benor? sah-sah mak aku nak datang harini. aku malas nak dengar siaran radio tak berbayar dari mak. jadi baik aku tidy up sikit rumah aku yang serba kekurangan ni.

syima bagitau aku mentor dia pagi-pagi dah call tanya agenda dia harini. mungkin dia kena gi sekolah siapkan bilik j-Qaf. masa aku mengemop tu dia mandi and basuh baju. keluar je dari toilet, dia tengok aku dah mengemop. takde aku suruh-suruh lepas dia siap sidai baju dia dia bersihkan tingkap and sapu porch kitorang. (porch lah sangat) siap basuh lagi.

bagus betul syima ni. aku tak pasti lah dia memang rajin atau segan nampak aku mengemop. either way pun bagus. daripada takde sense langsung kan? dengan dia ni senang je. boleh bertolak ansur. aku ada buat iklan nak cari sorang housemate lagi. semalam ada sorang pompuan call. su nama dia. kata nya dia kerja kerani kat kilang di area kawasan perindustrian bukit pasir.

nanti bila free dia nak datang tengok rumah. mungkin paling awal pun dia masuk hujung bulan ni. kalau jadi sue tu masuk best gak. sunyi lah berdua je. syima tu dah la stok sopan. asyik aku je bercakap. bilik pun memang ada 3. membazir pulak kalau biar kosong. kalau menyewa bertiga jimat sikit. sewa dengan api air dalam seratus dua puluh je sebulan.

tapi tu lah, harap kalau masuk housemate baru, kalau boleh yang boleh dipercayai. yelah. nak duduk sama kan. aku ni dah lah suka sepah barang. dengan syima tu aku percaya je. dia lak yang risau bila aku tak kunci bilik.hahaha. paranoid sungguh.

ni aku bertapa depan laptop sambil tengok siaran maulidur rasul kat TV3. si syima bawak TV lama umah dia dengan. dapat lah siaran TV3 dengan TV1. TV2 pun tak berapa terang. jadi lah kan daripada takde langsung? hehe. aku tinggal sorang je ni si syima dah gi sekolah. sabar jelah dia cakap. cikgu depan rumah tu cikgu panitia agama gak kat sekolah dia tapi tak kena panggil pun. siap nak gi berjalan ke melaka lagi sebab suami dia yang duk KL tu balik.

ok lah. mungkin kejap lagi kalau dah mati kutu sangat aku praktis la kod tangan. bukan banyak masa lagi. takut minggu depan GB main panggil je aku. anyway, sebelum terlupa, selamat menyambut maulidur rasul. hari ni banyakkan berselawat. haha. sepatut nya bukan hari ni je tapi kalau masa maulidur rasul pun tak berselawat jangan nak harap lah hari-hari lain kan? renung-renung kan dan selamat beramal! (hahaha. tetiba promosi hot fm kat sini)

1 comment:

BuDaK cOmOt said...

hmMM...asal aku rasa ko cam sangat best dok sana....
cam teringin plak nk tgk tmpt ko hahahhaha tempat baru kan...semua serba serbi baru....

hehehehhehehehe pasnii kalau dah ader tong gas jgn tak berasap plak okay...hehehehheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails