Saturday, June 11

misery loves company.

pagi ini tenang je pada awalnya. ayah dah gi meeting jadi takde siapa nak memekik suruh aku bangun. atau mungkin sebab ayah tau aku tak boleh sembahyang jadi ayah biar je. ok, maybe too much information on that.

nurin dah siap mandi, dah bermake-up bagai. katanya nak ikut mak ayah gi melaka. aku memang taknak ikut. ada kerja terbengkalai. mak pun takde mengajak. mungkin dia tau aku malas nak ikut. plus esok nak balik muar. nak berkemas lagi.

tiba-tiba bunyi orang berjalan laju menuju masuk bilik aku pintu dihempas dan dikunci. mula nya aku tak nampak siapa sebab katil aku ni katil yang ada tiang bagai tu and penuh tersidai dengan baju sebab 2,3 hari ni hidup tak berapa terurus sikit.

rupa-rupanya mak. muka dia cemas. aku terus bingkas bangun.

"cuba kau bagitau mak apa kita patut buat?"

ok, masa ni aku dah freak out. apa nak buat pasal apa ni/ pagi-pagi dah bikin gempak.

"kenapa mak?"

"kau tau barang kemas arwah busu mak dah kumpul dalam bantal tapi mak letak dalam bilik bawah tu. mak fikir takpela percaya je kat bibik tu. tapi tadi lepas mak sembahyang dhuha mak terdetik, eh tak boleh percaya lah bibik ni, baik mak simpan barang kemas tu dalam bilik mak. tapi tadi mak ambik, mak tengok rantai busu hilang satu"

"hah? " aku macam terkesima. selama ni aku tak penah menganggap bibik tu pencuri. memang dia bodoh, lembab tapi kitorang percaya je kat dia.

"mak nak buat apa ni? nak sergah dia ke nak tunggu ayah balik?" kalau tunggu ayah aku balik memang mati lah bibik tu.

aku ni masih ternganga lagi. pagi yang damai dah tak jadi damai. otak aku pulak belum habis proses. mak terus bangun dari katil,

"dah mak tak kira mak nak tengking dia"

apa yang berlaku lepas tu memang sangat ugly. mak menjerit, aku menjerkah, nurin menokok. sampai lah dia pulang rantai tu. and mak dah sangat beremosi. dia memang nak hantar bibik tu balik.

"aku ni tengah bermasalah, kau boleh buat macam ni. kau memang carik pasal. aku ni fikir la macam mana nak uruskan kau dengan takde permit nya. sekarang aku tak pedulik kau kemas jelah. aku memang nak hantar kau balik" muka mak memang dah merah padam menahan marah.

"bibik ni kenapa? mak saya ni memang nak buang bibik dulu tau. semua benda tak tau buat. tapi kesian sebab kalau bibik balik nanti takde duit langsung. dahlah duit gaji masa kerja terengganu dulu kena songlap dengan ejen indon. sekarang nak buat perangai lak"

perkh, tau-tau jelah nasib bibik tu ditohmah kami bertiga. dah lah sekor-sekor mulut skala longkang kumbahan najis.

bibik tu cakap arwah busu memang bagi dia rantai tu. dia amik sebab dia takut mak aku tak bagi dia amik rantai tu. masalah nya semalam masa mak aku tanya apa lagi yang arwah busu aku bagi kat dia, dia taknak pulak mention pasal rantai. dia cuma cakap baju-baju dengan seluar arwah je.

harini boleh lak dia songlap rantai tu walhal mak aku dah simpan satu tempat dah barang kemas tu. kitorang ni pun langsung takde amik barang arwah sebab mak memang niat nak waqaf segala harta arwah memandangkan dia takde waris. harapnya biar lah harta dia yang bagi manfaat pada dia bila dia dah takde ni.


ntah lah aku pun bercelaru fikir. memang tak ah kan mak nak simpan orang panjang tangan dalam rumah ni. kesian lak aku dengan mak. lepas satu, satu musibah melanda. esok lak aku dah balik muar. nasib lah nurin cuti sebulan. kalau tak serabut jugak mak.

habis segala kepercayaan selama ni. kalau lembab je tak reti buat kerja, takpe lagi. ni mencuri. there's no reason left to keep her. haih. kenapa la semua terjadi bertimpa-timpa. aku tau Allah merencanakan yang terbaik cuma aku harap mak aku mampu hadapi.

kadang-kadang orang yang dah pergi meninggalkan ujian untuk kita. banyak kita perlu langsaikan selaku yang masih hidup ni. banyak yang kita kena selesaikan sebab dahulunya dia tak selesaikan. satu satu rahsia terbongkar dan aku dah tak mampu fikir apa-apa lagi cuma mampu simpati.

dan belum lagi anggapan orang lagi-lagi bila kita menguruskan perihal harta baik rumah, kereta insurans dan sebagainya. mungkin ada orang akan fikir macam kita ni terkejar sangat semua tu. hakikatnya orang tak tahu. kalau ada orang cakap bukan-bukan pasal mak aku memang cari nahas lah.

doakan aku, keluarga aku. mungkin Allah nak hapus dosa kecil. mungkin Allah nak bagi pahal lebih. kita terima jela. benda macam ni, orang terpilih je yang dapat.

1 comment:

Anonymous said...

sabar je lah ain. kecil je ujian tu.
bibik i lagi teruk. ngandung anak luar nikah. terus my sis hantar balik.

-qiha-

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails