Wednesday, June 29

turning over a new leaf

 amaran keras: entry ini panjang serta tidak bergambar. ia mempunyai ability untuk membuat orang kencing berdarah. tidak disarankan untuk wanita yang sedang mengandung atau pun sedang cuba mengandung. haha.

*      *      *      *      *
                                                           
 done with laundry at last. 2 minggu kebelakangan ni schedule laundry aku lari sebab asyik 'outstation'. haha. outstation lah sangat. yelah haritu gi mersing, balik je dari mersing kena tido sekolah. lepas tu kursus lak. walaupun kat muar je, still kena tido hotel and tak stay kat umah. so alamatnya jadual basuh baju memang lari.

baju dah kering tapi aku memang malas melipat baju. bila lipat memang macam kura-kura ditambah dengan multitasking.multitasking nya sambil tengok tv. kalau cite tak best takpe gak. ni lipat baju sambil tengok desperate housewives lah, 90210 lah, parenthood lah. memang lah focus aku 80% tv tinggal 20% je lipat baju.

aku susun baju dalam lemari. senyum. first time ever dalah fasa hidup aku, almari aku tak membuak. seriously. almari ni mak yang belikan masa aku mula-mula masuk rumah sewa ni. masa mak beli ni pun aku tak ikut sebab kebetulan masa yang sama family F datang jenguk aku kat rumah sewa. so aku stay rumah tunggu family F meanwhile mak dengan ayah pegi furniture hunting untuk rumah aku. cis aktiviti fun yang aku tak dapat join. orang bayarkan pulak tu. tehee.

lepas family F balik, mak dengan ayah still tak balik. aku call mak,

"mak, mak beli perabot katne? along nak katil yang cantik tau. "

"isk, kau tak percaya dengan taste mak ni? mak ada taste tau.mak dah nak bayar ni" isk tolonglah mak aku ni. budget dia ada sense of style lah.

"chup mak. mak belikan along almari besar mana?"

"standard ah. macam kat bilik kau kat rumah tu. nak macam mana lagi?"


"along nak besar sikit lah. baju along banyak." ceis. diberi betis nak peha lak aku ni.

"isk kau ni. macam-macam. mak baru nak swap ni. eh, nanti-nanti. jangan swap dulu. anak i mau yang lagi besar. dia nak letak orang dalam almari dia" haha. ok, ayat last tu aku hiperbola je.

kesimpulannya, aku dapat lah almari yang besar. besar dari yang kat umah punya. masa tengok tu senyum sampai telinga. dah habis besar lah tu konon nya. berangan nak letak macam-macam. yelah selama ni kat maktab, kat rumah, sakit jiwa aku tengok almari yang membuak. of course lah barang dalam tu tak well-arranged. asal boleh sumbat je.

even zaman matrik yang aku tak reti bergaya dulu, and zaman sekolah menengah kat sains johor yang aku nak outing pun tak boleh, memang almari aku membuak. so bila dapat almari besar. puas hati aku.

little did i knew that things would never be the same. yeah, because ill be handling my financial needs all by myself. no more allowance. tak ada lagi ayah bayarkan kereta. tak ada lagi kad touch n go yang automatic reload bila reach below 50. tak ada lagi kad kredit nama nariha aziz tapi signature aku. tak ada lagi bila toileteries or make up habis usung ayah gi watson or guardian. NO MORE.

sebagai cikgu baru yang belum sah dilantik lagi ni, berapa sangat lah gaji aku. aku syukur dengan rezeki yang Allah bagi, tapi it sure is not enough for me to live in luxurious. its strictly necessities. bills, obligation bla bla bla bla bla. nak kahwin lagi awal tahun depan. to still be able to wear colour contact lense pun aku dah kira bersyukur. kalau tak itu pun aku kena cut kalau bajet lari.

dah 5 bulan aku kerja tapi aku memang tak ada baju baru. kalau ada pun yang aku beli masa fasa 3 bulan pertama yang aku tak dapat gaji tu. and of course lah itu duit makbapak aku bukan duit aku. ye, tak payah pelik mana pergi tunggakan aku. tunggakan bukan banyak pun sayangs. dah diperuntukkan untuk banyak benda. lagipun, rezeki kita tu kan bukan milik kita sorang. :)

but its ok i guess. life kinda lame. kinda boring without new stuff, new clothes, new handbag. urgh. NO NEW HANDBAG? i feel like dying. haha. kidding. im still breathing. ok je pun hidup aku. im at peace. im starting to see everything through new perspective. positive one.

even last monday masa aku kena sembur dengan GPK koko depan cikgu-cikgu and staff , aku mampu handle it well. at least aku tak rasa nak berderai air mata. the old me will instantly burst into tears. ye, aku cengeng. tapi tak, aku kuat kan diri walaupun darah memang naik ke muka lah. malu beb. seharian tu gak aku sedaya upaya elak nak masuk office takut bertembung dengan GPK koko. tak tau nak buat ekspresi apa.

tapi nak balik tu, nak taknak aku kena gak punch card. pastu nak pulang fail kat meja GPK HEM. so memang kena gi office. masuk kebetulan ada GPK koko je masa tu. entah aura apa yang datang pada aku, aku gi approach GPK koko aku and tanya pasal task yang dia suruh aku buat tapi aku belum buat tu. aku tak bagi alasan pun kenapa aku tak buat. tapi aku terus je tanya macam mana nak buat. tapi lepas dah habis disscuss tu dia bersuara,

"awak terkejut dengan tindakan saya? saya memang drastik orang nya. tapi saya straight forward."

the rest of it? biarlah aku je simpan. malu kut nak cite weakness sendiri. cuma apa yang aku dapat simpulkan, tak semestinya dia marah aku, dia tak suka aku. and tak semestinya dia marah aku depan khalayak ramai, aku terus decide untuk benci dia. people are bound to make wrong choices in life. aku memilih untuk menagguhkan kerja and dia lak memilih untuk sound aku depan khalayak ramai. bad choices. tapi tak semestinya aku dan dia jahat, teruk, tak beretika.

lepas jumpa GPK koko tu dalam kereta aku senyum sendiri. merasakan aku dah lain sekarang. kalau dulu aku ni pendendam. tengok lah apa jadi pada zehra yang sound aku depan khalayak ramai dulu. baca entry ini dan ini. so yeah, ive turned over a new leaf. u guys should be proud of me. im ok now. im also ok without new handbag. n im QUITE ok at restaurant. tehee. yes i meant all of you syada, kak leha, marina, nurul, izzati, awi, marda. (hurmthat  if you're still reading lah). aku dah berubah. aku dah sopan. mungkin jua aku akan ber saya awak dengan korang pabila kita bertemu kelak.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



dream on you guys. like thats gonna ever happen! tolong tampar aku when the time comes. dah nyanyuk lah kut masa tu.

3 comments:

Lucy S. said...

wah aku berjaya habiskan tanpa skip2! bestnya beb dah kerja. i still got a long way to go.

wish u all the best, ape2 pun keep on writing and sorry dah lama tak jenguk blog kau ni, sbb aku jrg bukak blog lately :)

Anonymous said...

kak ain memang dah lain... saya awak.. hehe.. bertambah sopan lagi... i like... ^_* wink wink

Unknown said...

heee....kan aku dah kata kau mmg lain. i said that first before im able to read dis one tau. eee..wat hapen to u..? to baguslah...dh makin kewanitaann :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails