Friday, July 9

judging me.

aku dah lama tak post sebarang entri baru. lama ke? ntah lah. rasa macam dah lama. and bila dah lama tak merapu, lama gak lah tak ada dapat sebarang komen. tapi tadi lepas siap print kertas kerja nak hantar kat GB esok, aku terasa nak buka blog yang dah lama aku tak jenguk.

tengok tengok ada satu komen baru. tapi bukan pada latest entry pun. komen kat entri lama yang aku cerita pasal kucing tu. dah lah blog aku ni jarang orang komen, bila drop komen memang tak mau-mau punya lah kan. sikit punya panjang. habis aku di'sekolah'kan.

entri kucing tu something lah. hurm, lepas beberapa lama aku publish entry tu, ada seorang sahabat lama aku bagi mesej kat phone, bagitau aku yang dia baru baca entry tu. dia gak cakap benda tu touches him. tang mana, im not sure. aku just reply dengan santai, "cewwah, siap bagitau aku tu kau baca blog aku" and then he replied, "im just saying, teruskan berkarya, sometimes apa yang kau tulis buat orang lain berfikir" something like that lah. ku tak dapat quote the actual one sebab aku dah delete mesej tu.

masa tu aku rasa terharu lah jugak. tak sangka, dalam cikai and sampah blog aku ni, still ada orang yang nak amik port. then, kejap tadi, bila dapat komen baru tu, macam nak nangis pun ada. nape ntah aku sentimental sangat. mungkin aku terlampau penat and at the end of the day sebelum nak menutup mata, terbaca something yang membuat aku rasa aku ni makhluk yang sucks sangat.

tak payah lah aku nak elaborate lebih-lebih, siapa yang baca, baca lah. tak baca takpe. tapi entry 'goodbye' tu sebenarnya aku tulis sebab aku sedih and menyesal jugak. im not proud of my action. im serious. bukan aku bertekad sangat pun. even at the very last moment, aku hesitate gila kut. takpelah. aku tak mampu nak bela diri aku pun. aku mengaku, tindakan aku tu macam tak panjang akal. there, i admit it. takde masa aku nak tegak kan benang basah and try to proove apa yang aku buat tu betul.

tapi please lah jangan judge aku. orang yang drop komen ni, kenal ke aku sedalam-dalam nya? kau cakap aku selfish. senang-senang je. kau tau ke background aku? lepas tu, cadangan yang kau bagi tu, what makes u think it is a better way? apa yang buat kau rasa cara yang kau cadang tu tak mendatangkan dosa. please, jangan jatuh hukum. kita bukan Tuhan. baik buruk manusia tu hanya Allah yang tahu.

takpelah. taknak exagerate benda ni. its just a comment. bukan 8juta komen pun. and kalau aku tak boleh terima komen orang tak dikenali macam ni, i should have make this blog private. aku terima teguran tu. terima kasih kalau benar-benar prihatin.

menulis blog, kita tak akan dapat puaskan hati semua orang. hari tu, ada orang mesej aku kat facebook. mesej nya panjang. dia tak add aku kat facebook pun. dia cuma mesej nak cakap, blog aku bagi kesan kat dia. aku rasa dia memang baca most of the entry sebab dia boleh quote balik watak-watak yang pernah aku ceritakan. in fact dia ada selitkan nasihat pada aku especialy pasal love life aku.

percayalah, balik sekolah, penat-penat and stress ditambah dengan latihan zapin yang tak berpenghujung, dapat mesej macam tu, memang terbaik. it really makes my day. terharu gila. buat insan yang aku maksudkan tu, kalau dia masih membaca blog aku, dia tau siapa yang aku maksudkan.

aku tau orang yang baca blog aku ni kebanyakan nya orang yang kenal aku, kawan-kawan aku, harapnya kalian tak menilai aku sepenuhnya melalui penulisan aku. because there's more about me than just my writing in this blog.anaz, thanks for appreciating my writing. serious weh. aku sangat terharu. benda-benda macam ni lah yang aku sangat perlukan bila aku stress. thanks a lot.


*     *     *     *

3 comments:

ween said...

it's not about quantitiy, but quality kan? i pun dah xkesa kalau x ramai yg nak baca my writing, as long as few yg membaca really care n interested.

honestly blog u ni mcm 'something' la pd i sbb xda pic n entry cecah lantai pun i still keep on visiting n read ur thought. n at most time i can't deny that im agree with u. keep on blogging dear :)

cik nurulain said...

thanks sbb support i ween. orang macam u lah i i appreciate the most. sebab membaca dari hati. so tak perlu lah gambar or whatsoever pon. thanks again sebab sudi baca my thought. i teringin nak jumpa u ween.

sai said...

kalau u rasa my post comment itu such a wasted advice. ignore it oke?
i bukan marah u or whut. cume xeh accept benda yg u buat tuh. im not saying that im good at all. i ada kucing, kucing tu i amek from my college. mak dye xde. adekbradek dya 2 ekor lg dh kene amek oleh my lect n tingal dye sorang saja. walhal dye masih menyusu dat time. so how cud u buang anak kucing tuh n ibu dye dekat tempat yg u rasa mereka akan selamat? the most safety place u patut letak adalah diluar rumah u. kalaw xnk mereka buat hal dlm umah, jgn kasik mereka masuk la. sediakan the right place for them to pee or poo, pasti tak akan ada masalah seperti yg u nyatakan. and feed them as usual.
and as u said. "jgn jatuh hukum"
memang i xkenal u sedalam-dalam nye, but kalaw xnk org baca blog ini. better private mcm u ckp kan? hanya kasik kawan2 rapat yg u rasa dh kenal lama ngn u n tau u sedalam2nya. tapi the prob is u make it as public. so bile people search about kucing, automatically u punye post pasti akan keluar jgk coz ada word "kucing". dan i tau im not a GOD to judge people. tp bila menulis. org membaca. org jgk akan fikirkan. and i rasa my opinion is the best way to u think wisely. am i ryte? dan bile once kite berblogging lagi2 untuk public. people xperlu tau sedalam-dalamnya tentang u. people read becoz they want. n they leave comment if think they need to.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails