Tuesday, August 4

stronger, better.

malam tadi. aku tak dapat tidur. lepas balik dari sambut birthday aleen, balik bilik dan online. nak buat lesson plan memang tak ada hati lah kan. biasa wat pagi je. style-style cikgu skola petang la kata kan. termenung aku pandang siling maktab. hari ini telah berakhir. tiba-tiba dalam otak aku replay semula benda-benda lama. shit betul bila tak boleh tidur ni. seriusly, aku jadi sebak gila. sekarang ni memang aku makin jarang fikir. sebab aku cuba sibuk kan diri aku. penuh kan rutin dengan macam-macam aktiviti. benda ni aku paksa. bukan terjadi sendiri. aku push diri aku supaya tak ingat. betul. bila aku rasa aku akan kosong je, mula aku plan macam-macam. nak buat itu lah. nak buat ini lah. nak pegi sana lah. nak pegi sini lah. sebab apa? i just want to occupy myself with something. i need to. yup. they said, we need love to heal pain. yup. love. mak, ayah. adik-adik, kawan-kawan, terima kasih. 3 bulan berlalu. tanpa kalian mesti aku dah hilang pedoman. kalian ingat kan aku. kalian ada. paling penting, Tuhan ada. kalau aku rasa segala nya tak adil. aku bukan sesiapa untuk beri hukuman. aku hanya manusia. dan kini yang terpaksa terima ujian adalah aku. kenapa Tuhan pilih aku? itu Dia yang lebih tahu. Dia maha mengetahui. itu yang orang sekeliling aku ingat kan aku.alhamdulillah. aku mampu terima hakikat itu. terima hakikat di mana aku yang terpilih untuk alami sengsara demi putusnya pertalian itu. terima hakikat di mana manusia berubah. terima hakikat bahawa hidup tak sentiasanya indah. terima hakikat bahawa perihal hati manusia bukan di bawah kuasa ku. masih lagi aku tunggu. perkara baik yang bakal timbul dari perpisahan ini. sebab aku kini berpegang pada kata "ada hikmah di sebalik kejadian" memang kata itu klise sangat tapi ia betul. betul bagi orang yang percaya Tuhan. percaya Qada' dan Qadar. aku insan biasa. aku bukan orang hebat. aku perempuan dengan hati yang rapuh. aku pun tak kuat. tapi sebab aku tak ada pilihan, aku cuba bina tembok kekuatan aku sendiri. kenapa? sebab tak ada sesiapa boleh sayang diri aku melain kan aku sendiri. aku tak boleh persia hidup aku demi orang yang tak peduli. aku tak boleh menghampa orang yang masih di sini untuk aku. aku harap, keadaan akan jadi bertambah baik saban hari. sebab aku struggle nak fight dengan perasaan ni. aku sakit sangat. tapi aku tahan. sebab aku tanak musnah sia-sia. im a survivor. im strong. aku nak terus kan hidup ini dengan bahagia. aku taknak berendam air mata meratap nasib diri lagi. im better than that.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails