Tuesday, May 24

kepergian.

bila melawat orang yang meninggal dunia, rasa sayu dalam hati. betapa nyawa yang kita ada ni cuma pinjaman. yang ntah bila akan ditarik semula. betapa segalanya cuma pinjaman. jasad tempat nyawa bersemadi, udara yang dihirup, dunia yang dinikmati, insan yang disayangi. SEMUA. semua pinjaman.

bayangkan lah ibu ayah dan keluarga yang kita ada tu pun pinjaman. takut bila memikirkan Allah tarik yang itu. betapa pada masa tu barulah kita sedar, tak ada pun yang kita miliki. apetah lagi harta dunia? semua nya sebenarnya bukan hak hakiki kita semata.

bila aku tatap wajah arwah una tadi, sebak rasa. betapa diciptakan dia itu untuk memberikan pahala yang besar pada orang disekelilingnya sebab dia "sakit" sedari kecil lagi. perginya dia menemui Allah dalam keadaan bersih bak kain putih kerana sesungguhnya dia tak punya dosa.

aku tak begitu rapat dengan arwah una. tapi ntah kenapa hati meruntun sangat. mungkin the fact that arwah pak uteh baru meninggalkan kami semua raya tahun lepas, membuatkan kepergian ini makin meruntun hati. mudah mengatakan semua yang hidup akan mati, tapi menghadapinya tak mudah.

ikatan yang Allah ciptakan dengan pertalian darah ni sebenarnya didatangkan sebagai ujian. pertalian ini buat kita rasa memiliki. dan bila kita rasa memiliki kita musnah bila kehilangan. cuma orang yang tinggi taqwanya saja dapat terima perkara begini dengan reda.

Ya Allah, tempatkan lah arwah una bersama orang yang beriman. rahmatilah rohnya. AMIN.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails