Monday, November 9

pilihan.

membuat pilihan bukan mudah. lagi pula kalau ciri-ciri yang nak dinilai tak sama. lainlah kriteria nye sama. macam dua-dua cantik, kita pilih yang mana paling cantik. tapi kalau kelebihan dan kekurangannya tak sama, macam mana? macam handbag. satu design cantik tapi kaler tak cantik. yang satu lagi kaler cantik tapi design hampeh.sangat susah ok? (dilema yang selalu dilalui cik ain si penggila handbag)serius. tapi dalam hidup, kita sentiasa dipaksa buat pilihan. kita tak dapat bolot semua.

sebab ada pilihan la akan ada juga penyesalan. macam apa yang kita pilih tu akan lead kita pada sesuatu, kalau pilihan yang kita buat tu adalah the ultimate choice, then gembira dan bahagia lah kita. but then if we don't pick wisely, it'll lead us to regret it. bila ada penyesalan tentu ada keazaman untuk tidak mengulangi perkara itu. tapi manusia mudah lupa. nanti ulang juga. hidup manusia ni penuh dengan pilihan yang salah agar kita dapat belajar sesuatu. nak achieve something memang payah. kena lalui kesusahan dulu. hadoi. memang tak ada shortcut langsung.

dalam nak buat pilihan ni macam-macam akan occur. kita sebenarnya cukup wise untuk menilai cuma kadang-kadang gerak hati mahukan sesuatu yang bertentangan dengan logikal akal. hidup ni tak konkrit. ia sesungguhnya sangat lah abstrak. itu lah perlunya hati. sebab otak tu macam satu mesin pengekod. dia proses benda dengan satu hala saja. lepas tu kena maik kira antara kemahuan dan keperluan. ok sebab aku suka kan handbag biarlah aku bagi contoh handbag. kau nak pergi dinner. so, kau sepatutnya cari clutch atau beg bimbit kecik yang seswai tema nya untuk pegi dinner tersebut. tetapi sedang kau bershopping, kau yang sememangnya suka kan oversized bag ternampak bag yang sungguh menawan. tapi besar. cantik,tapi bukan yang kau perlu kan. macam mana? kita sebenarnya perlu yang lain tapi kita mahukan yang lain pula. lumrah lah manusia begitu.

hidup memang tak akan dapat dipisahkan dengan pilihan kan? sampai bila kita kena buat pilihan? boleh tak orang lain buat kan pilihan untuk kita?hurm. sebab aku dah penat menyesal dengan pilihan yang aku buat which leads to pain. ye, memang aku belajar dari pilihan-pilihan yang aku kena buat. tapi ada harga yang perlu aku bayar untuk semua tu. segala kepayahan dan kesusahan yang aku kena tempuhi setelah buat pilihan yang salah. aku dah serik. sebab aku dah puas sakit. aku taknak sakit lagi. aku taknak buat pilihan. tapi hidup akan terhenti bila kita tak buat pilihan.ia tak akan proceed ke mana-mana. it will freeze. kusutnya. kalau lah pilihan dalam hidup semudah memilih handbag. aku tak kan hidup dalam misery macam ni.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails