Sunday, November 13

2 tahun.

AMARAN KERAS:
*biasak lah kalau amaran keras tu apa lagi kan?
entry cicah lantai lah.

tengok tajuk pun dah tau kan. alahai klise.

tapi, memang takde kuasa lah aku nak lovey-dovey cerita pasal perjalanan 2 tahun ni ke, ciri-ciri F yang aku suka ke. bluek. tak kuasa. padan muka F. aku tau dia mesti ingat aku nak buat entry jiwang-jiwang hari ni. nan ado eh d. siapa suruh buat dajal kat b tadi?

al-kisah nya malam tadi aku wish dia happy anniversarry tapi dia tak balas. aku tau dia tak lupa sebab semalam dia gak yang kind of remind kan aku pasal tarikh ni. most probably dia tertido lah tu. kalau dulu aku mungkin akan bertukar jadi godzilla kalau dia tak balas mesej. but ive grown up now. i act like an adult and let it go. lagipun aku ada banyak masa nak membebel kat dia esok sebab esok nak gi kenduri kawin cousin dia.

pagi ni f datang fetch aku dalam kul 10. tup tup ada bunga. cis! tak jadi aku nak membebel. terus rasa bersalah sebab aku tak ada beli kan dia apa-apa. rasa tak kena gaya je sebab biasa nya aku yang beli kan dia something. but today i've nothing for him. what a bummer!

okeh tak kisah lah tu. kisah tak balas mesej tu terus dilupakan. plus aku pun tengah nervous ni nak jumpa relatives dia secara pukal masa wedding lak tuh! and semalam he specifically tell me, "esok kat rumah sepupu d kita rewang tau" rewang? uwaaa. kena buat-buat rajin!

these steps memang steps yang tak boleh nak skip kan? dulu dok berdebar nak jumpa family main dia. sampai kan mak dia cakap aku becok. ha, hambik kau. talk about nervous. gali lah balik entry lama kalau nak tau al kisah tu. anyway, stage tu dah lepas dah. alhamdulillah. kalau tak lepas takde nya sampai ke stage ni kan.

dengar nak rewang aku dengan semangat nya bawak pisau okeh. sebab aku dah biasa sangat gi rewang rumah sedara mara aku. kadang-kadang kerja potong memotong ni banyak tapi pisau memang limited sangat. so takpelah. bawak je. kalau nak guna dah memang ada dalam handbag kan. f tak boleh blah gelak kan aku.

sampai kat rumah cousin dia tu, mula-mula macam kekok gak. asek nak ngekor adik f 2 orang si ika dengan ain (ye, nama adik dia sama dengan aku ye) tapi pastu aku rasa macam tak best lak. macam tak independent. ika dengan ain kena tolong mak long dengan pak long bagi door gift kat guest pastu tolong simpan duit becek (duit salam kaut). berapa ramai je diperlukan untuk tugas tu kan?

so, aku mula 'mencari kerja' di dapur. yes, aku cari kerja. yelah, takkan nak melangut. orang lain aku tengok memang takde buat kerja sangat. hari kenduri kan, takde lah banyak benda sangat nak buat. but still, pada aku it will not look good kalau aku duduk buat bodo je.

kerja pertama yang aku berjaya cari ialah potong limau. mata aku berkaca-kaca macam sailormoon bila dengar kena potong limau. dalam hati, "fuh tak sia-sia bawak pisau kayh!" bagus jugak aku usaha cari kerja. bila dah duduk buat kerja tu baru lah dapat borak-borak and kenal-kenal dengan relatives f.

and then, tau tau lah kalau dah duduk dapur kan. one thing leads to another. sampai akhirnya mak su f tegur aku dari hall, "oi ain, ko dah jadi orang dapur lak dah?" takpe takpe, the effort is paid off bila f cakap dengan aku sedara mara dia puji puji aku, " eh fakhar bagus lah tunang kau. rajinnn"

aku memang dah kembang bontot lah kan kena puji. tak kisah lah pada aku. asalkan takde faul kira ok lah kan. tak sia-sia buat buat rajin. hahahah. tapiii, dah puas bekerja di dapur, aku tukar lapangan lak. aku duduk depan betul-betul sebelah karaoke. boleh tak si f gi ajak aku karaoke.

aku beriya taknak. aku bukan tolak secara malu-malu oke. aku seriously taknak. pada aku macam tak proper. plus ayah F orang tilawah. orang agama la kira. apa lak penerimaan dia tengok bakal menantu terpekik terlolong nyanyi karaoke?

tapi f memang sengal eh. ada dia dulik? dia paksa gak. bila aku cakap taknak tu makcik f boleh kata, "kau layan kan je lah si fakhar tu ain" aku taknak lah buat perangai mengada-ngada depan makcik f so aku layan kan je. boleh tak si f ni gila tak faham signal aku, dia boleh gi request lagu kedua pulakkkkk!  argh!!!

lau kedua tu lagu jangan pisahkan. dengan suara kecik aku ni. bayang kan jelah. ditambah dengan f yang suka lari tempo tu. sabar jelah aku. lagu belum habis tiba-tiba aku nampak ayah F buat sign time out. terus aku gelabah cakap dengan f ayah suruh stop. terus stop lagu. malu nya aku. ayah f marah ke?

masa tu aku memang dah geram gila dengan f. dalam hati, "habis segala kebaikan aku kena cancel out macam ni" tapi lepas tu aku dengar bunyi kompang. aku cuba sedapkan hati. mungkin ayah f suruh stop sebab pengantin nak sampai. ntah. aku rasa tak sedap hati je. memang naya lah f ni aku kerja kan kalau sebab dia 'kredit' aku tadi di tolak.

tapiiii, masa nak balik tu, aku jumpa mak ayah f. masa nak salam-salam tu ayah f cakap, " lagu kedua lagi ke laut . suara ain boleh tahan gak. suara kau memang out lah " terkujat jap aku. ayah dia tak marah ke? pastu f jawab, " eleh, tak payah nak bangga. ayah d nak jaga ati je tu cakap suara b boleh tahan" pastu diorang gelak-gelak. ok, lega sikit hati aku. nasib baik lah hj arifin sempoi. kalau hj shahruni memang dah tebal dah telinga ni kena bebel.

balik tu dalam kereta, sekali lagi tak jadi nak bebel kat f. terlepas lagi mamat tu. lagipun aku terlampau penat. macam over exaggerate je bunyi nya tapi aku memang dah melepek. penat gila sampai kan nasi yang mak f bungkuskan untuk aku pun tertinggal dalam kereta f. nasib lah. tu nama nya takde rezeki.

ini bukan muka masa baru dapat bunga. ni muka melengas lepas rewang. saja suruh f snap gambar sebelum aku masuk rumah.


p/s: mak syima kata aku makin bulat. argh! stress.

8 comments:

dania said...

muke ko dh laen seyh. erm???

redmerah said...

HEHEHE..ain lawak la..

cik nurulain said...

marda apa yg lain nya? adoi lah.


zatul: sengal je...

samanosuke_04 said...

haha, kelakar gak cara ko bercerita.. huhu, rindu kat pegi majlis kawen.. lama sangat dah tak pegi.. rindu nak karoke.. ngade2 lak ko tanak nyanyi.. haha

cik nurulain said...

samanosuke:

sengal eh. aku lak ngada-ngada. jaga imej la oi depan bakal in-laws. nganganga~

cik nurulain said...

samanosuke:

sengal eh. aku lak ngada-ngada. jaga imej la oi depan bakal in-laws. nganganga~

Unknown said...

pergh. lama tak mengomen blog ko smpai aku tak jmpe mane nk klik utk komen. blergh -_-.

romantik la cerita ko nihh.. tanak lovey dovey kunun. :p

by da way, aku pon penah rasa mcm ko rase, g rewang umah fatah. tp lagilah teruk sbb title aku gf jeh..rase mcm menyibuk gle. siap tdo umah dia lagi masa kakak fatah kawen. and ko tau punyelah aku nk amik ati family and relatif dia, aku kupas nenas lebeh 100 biji tau! luka2 tangan aku ..tp bebaloi sbb ada lah org puji. hehehhee

cik nurulain said...

bengong. gila gigih. kupas nenas tu. aku potong limau je kot. hahaha. over eh kau.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails