Saturday, November 12

keinginan.

dulu, aku rasa aku macam malas sangat nak sambung belajar. seriously, sebab aku pernah berpendapat yang nak gain ilmu ni tak perlu pun melalui pendidikan yang formal. kebanyakan ilmu yang useful, aku gain secara tak langsung. paling simple macam benda-benda yang matters kat sekolah lah, usually kita belajar masa kita dah mengajar kat sekolah. masa degree tak ada pun belajar tu semua.

tapi since aku kena mengajar budak berkeperluan khas ni aku mula rasa macam betapa bataknya aku dalam bidang ni sebab aku tau ZERO. dari segi IQ budak tu ke. perkembangan dia ke, ability dia ke secara psikologi lagilah aku tak paham.

tiba-tiba benda yang aku rasa dulu tak matters tu macam si piaget punya teori ke apa ke tu penting lah gak. tapi aku kena deal dengan budak berkeperluan khas so methods nya of course lain. selalu je aku rasa down bila tak tahu apa nak buat dengan students aku. aku blur. aku tak kisah sangat kalau aku sucks dalam perkeranian ke kerja pentadbiran ke kerja pemfailan ke yang sememang nya lebih banyak cikgu kena uruskan. bagi aku, core business aku mengajar. dan itu yang membuat aku nak jadi cikgu.

benda ni membuatkan aku rasa nak sambung belajar. like desperately nak sambung belajar. tapi, kalau aku nak sambung belajar aku nak amik kos apa? pendidikan khas? tiba-tiba rasa macam its a huge step pulak. aku ni betul ke nak mengabdikan diri pada bidang ni? minat aku lebih kepada psikologi, kaunseling. that sort of things. adakah aku nak terus lupakan tu semua and pursue bidang pendidikan khas?

tiba-tiba rasa torn sangat. its one thing about the course. another thing is about the timing. mana aku nak kejar kan dulu? nak kahwin, nak bina keluarga. tiba-tiba nak sambung belajar. aku tau benda ni tak mustahil. tapi susah. susah nak fokus pada 2 benda pada masa yang sama. especially kalau both are huge.

bila pikir-pikir, kalau tak kahwin sekarang, nak kahwin bila? nak ada anak bila? kalau lambat sangat nak ada anak berapa orang je? lepas tu pikir lagi kalau tak sambung sekarang nak sambung bila? nanti dah ada anak 2,3 senang ke nak belajar? kalau mod research lagilah pecah kepala. wants and needs.

pandai je aku cakap selama ni kena tentukan wants dengan needs. sekarang hambik kau. siapa boleh putuskan antara 2 ni mana yang wants mana yang needs. both are definitely my wants. and right now i think both are needs too. :(


takpelah. rezeki tu ada di mana-mana. kahwin tetap kahwin :) lagipun selalunya orang dah kahwin ni rezeki lebih sikit. mudah-mudahan lah. cuma aku harap aku cukup kuat lah nak pikul 2 benda tu kalau ditakdirkan aku jadi sambung belajar. jangan salah satu terkorban sudah.

1 comment:

Sal~Asyraf said...

tUH la kan...skrg nih pun kita pun rasa dah terkejar2.mana nk kawen, smbung blajar..time sgt la limited...tetibe rasa tersgtlah ssh nya nak kawen + belajar..but insyaallah, mana tau ada rezeki, mesti Allah tolong..kan kan...Bdw, gud luck ye in marriage life...may Allah bless u <3<3.....jiayo!!!!!!!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails