Tuesday, March 30

UBAT.

pagi ini aku terbangun awal. pagi yang hening. aku sendiri tak pasti apa maksud hening. tapi aku pasti pagi tadi hening. mandi dan bersiap-siap lepas tu terus buka buku rph. malam tadi dah terlelap masa black out tanpa buat sebarang kerja.

seketika, izzati masuk. ntah mana mulanya tercetus perbualan pagi yang berat antara aku dengan dia. perbualan yang aku rasa kurang patut untuk memulakan hari. mulanya dia yang sebak. lepas tu aku sebak dan memang lah aku yang berderai dulu.

ntah apa dalam fikiran aku. macam celaru gila. ntah apa-apa je yang aku fikirkan. macam tak waras. lagi pula bangun awal tadi sebab mimpi yang ingin aku elak. aku nak lari dari mimpi itu. LAGI. untuk kesekian kalinya aku mimpi perkara yang sama. haih. parah. tiba-tiba je macam ni.

ini lah yang buat aku malas nak maafkan orang. bila dah maafkan tu as if aku terdelete keburukan dan kesalahan orang tu. dan bila yang buruk dah tak kelihatan, mula lah aku ingat yang baik-baik saja. TAK BOLEH! mana boleh macam tu ain.

dan amat menyakitkan sekali setiap kali terbuai dengan keindahan kenangan semalam, aku sendiri terpaksa cantas dengan mengingatkan diri aku tentang realiti yang berlaku. tentang kesalahan yang telah aku maafkan. seolah-olah itu saja 'ubat' untuk sakit yang kadang-kadang datang tu.

betullah orang kata. ubat itu pahit. sebab 'ubat' ini memang pahit pun. lebih menyedihkan aku harus hadapi sendiri. dan aku harus tangani sendiri. tak ada siapa boleh bantu aku untuk ubati yang satu ini. aku sendiri tak tahu mana yang lebih baik untuk aku?

bergelumang dengan dendam tapi kekal kuat. atau jadi pemaaf tapi rapuh dengan kenangan. keduanya pun bukan pilihan yang baik. cuma pilihan yang aku terpaksa buat.

dan hari ini aku terpaksa pilih untuk membenci. SEDIKIT. hanya membenci sedikit agar aura lemah itu pudar perlahan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails