Wednesday, September 29

sacrificing EGO.

ok, aku mengalah. despite the fact yang aku ni selalu sangat nak menang, this time aku mengalah. sebab maybe aku yang salah. oh, for once aku admit aku salah. actually, all this while, even though ada terdetik kat hati ni yang aku salah, aku tak pernah nak admit. sebab aku ni memang degil, keras kepala, self-centred.

tapi kali ni aku rasa aku perlu berundur. the previous entry adalah emo terlebih. aku macam orang apa ntah yang tak boleh berfikir waras. tak logik pun ada. and semalam, masa entry tu dipublish kebetulan aku kat rumah kak leha. dia macam panggil aku and tanya what's up with that entry.

well, aku explain lah about everything. and kak leha pun explain pasal becok tu. she said, itu memang terms yang orang kampung guna. whether aku nak admit atau tak, itu memang fact nya. and about mak dia tanya whether aku ada lelaki lain atau tak, itu memang wajar. sama je macam mak aku tanya status F and education level F. itu memang cara mak ayah look out for their child.

sebanyak mana aku nak cuba katakan aku betul, apa yang kak leha cakap tu macam make sense. plus dia lebih matang. lebih banyak makan garam. maybe she knows best. even syada pun agree dengan dia. come to think of it, memang betul aku overexagerate benda ni. baru first time jumpa.

lagipun, im being rude. and being unfair too. even masa mak aku macam kind of persoalkan education status F dulu, F tak ada pun bertindak macam aku. tak ada pun dia nak prejudis kat mak aku. walhal terang-terang mak aku rendahkan dia without even seing him first. dia redha je. in fact masa aku cerita kat dia and macam upset dengan attitude mak aku, dia rationalize aku lagi and cakap mak ayah sentiasa nak yang terbaik untuk anak. mungkin ada yang mak aku nampak, tapi aku tak nampak. tabah nya dia.

tapi bila giliran aku, aku jadi rude. aku pentingkan diri. aku cakap mak F judge aku walhal hakikatnya aku yang memandai judge mak dia. aku yang cakap tak serupa bikin. aku tak pikir bila aku cakap itu ini pasal mak dia, dia akan jadi serba salah sebab 2 2 pun dia sayang. teruk nya aku. orang treat aku baik, aku buat macam ni lak.

dulu-dulu, tiap kali aku gaduh dengan F, lepas tu tak angkat call or tak reply mesej dia mesti akan berpura-pura sakit. mesej aku cakap dia kemalangan lah. saje nak try attract attention aku. lebih irritating, since dia ada number marina, dia akan contact marina and suruh marina cakap kat aku yang dia sakit ; which is marina tak buat sebab marina tau aku tak suka benda macam tu.

bila dah lama dia buat macam tu and aku tak penah amik pot, he stop doing that. mungkin dia dah faham yang aku takkan tertipu dengan benda macam tu.

but then semalam kitorang berselisih faham and gaduh sikit pasal benda ni. aku tak contact dia. dia pun tak contact aku. aku rasa dia hurt sangat pasal mak dia tu. aku tau aku salah kali ni. bila aku call dia, aku dengar suara dia. suara dia lemah. dia macam penat. aku rasa dia push diri dia kerja tadi. dia memang macam tu. kalau gaduh dengan aku mesti kerja macam tak ingat dunia supaya tak ingat aku. lepas tu dia akan collapse.

aku macam tak sampai hati dengar suara dia macam tu. see, bila dia tak buat pun trick fake kan sakit tu, aku betul-betul jatuh. so, at that moment lah aku realise, aku kena mengalah. tak boleh besarkan ego aku. aku pun bukan nya betul sangat. apa yang aku fikir tak semestinya betul. and aku tak boleh expect orang faham aku je, aku pun kena faham orang juga.

so, sebab aku decide nak mengalah, tadi aku call mak dia. and berbual panjang. panjaaaaaaaaaang lah jugak. you know me. nobody could really stop me from talking. even sakit mulut pun still mau bercakap. turns out, i felt much better after calling his mum. banyak yang kami bualkan. mak dia siap dengan beraninya tanya whether mak ayah aku tau atau tak yang aku berkawan dengan F. aku pun cerita lah panjang lebar. haih, rasa macam nak bagi link blog aku je kat mak dia. hahaha. tak lah. gila apa?

mak dia siap buat lawak lagi kalau semua dah tau boleh lah masuk meminang. :) i guess i was wrong. so now i admit. memang aku misjudge mak dia. mak dia not bad lah. cuma maybe mak dia fikir family aku ni classy sangat and keluarga dia tak dapat measure up to it. walhal sama je. mak ayah aku makan gaji macam mak ayah dia gak. masing-masing government servant.

lepas tu aku call F and aku bagitau aku dah call mak dia. suara dia macam ceria sikit. excited. aku pun macam lega dengar suara dia. walaupun aku cerita pasal smoking habit dia dengan mak dia and all the ugly stuff, dia macam tak peduli pun as long as conversation aku dengan mak dia tu elok.

tak sangka. tak sangka aku dah sampai tahap ni dengan F. 10 bulan yang lepas, perasaan aku tak macam ni pun. sekarang, aku dah cukup sayang kat dia untuk mengorbankan ego aku sendiri. i should be proud of myself. thanks untuk orang yang concern pasal aku dengan dia. thanks untuk orang yang nampak quality dalam diri F and buat aku sedar yang aku patut treat him well. thanks. :)

2 comments:

Nurul K said...

never know until we take the risk.
hihi.. seperti x patot aku yg berckp sedemikian.
luv u
-nenek wan-

Unknown said...

ain sayang...
baguslah..:)
so ain..keep up the good quality nih..
jgn ego sgt...
and ain..love you !!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails