Wednesday, September 8

shawl gipsi VS ayah.

balik dari terawih tadi, ntah kenapa aku berketuntang nak gi bazar.sebenarnya aku nak heret faiz. tapi tau tau jelah, bazar is so not his taste. memang dia tak minat lah kan. and macam biasalah kan/ takkan malam-malam buta ni aku nak gi bazar sorang. of course lah dengan paksa rela nya mak ayah aku yang kena heret. tak boleh blah ayah dengan baju melayu, nasib baik aku suh ayah tuka seluar, kalau tak, berkain pelekat lah.

faiz tohmah aku gila-gila, "eh bukan dah 2 hari ni kerja kau berjalan je ke dengan mak? tak reti penat ke kau ni?" eh, nasib lah. aku nak buat apa lagi? mak pun dari kaki sakit jadi tak sakit bila kena berjalan dengan aku. bila dah sampai bazar tu, mula-mula takde parking. then ayah macam cakap kat aku, tak payah pergi lah sebab crowded and takde parking. then aku mengeluh and buat puppy face. muka seposen gila.

akhirnya, ayah drop kan aku dengan mak je, ayah gi pusing cari parking. ouh, tapi aku rasa dia tak cari parking pun. lagipun dia bangsa macam faiz. bazar-bazar ni dia tak main lah. lain lah aku dengan mak aku. memang favourite lah bazar-bazar ni.

aku tak khatam pun berjalan kat bazar tu. kesian lak kat mak. kejap-kejap berenti duduk. penat kut. tadi siang pun dah puas berjalan kat smart dengan carrefour. tapi, gerai must go mestilah gerai bakal adek ipar kan. hahaha. kipas gila-gila. kipas ada makna weh.

up to date gila siot tudung kat gerai aza. banyak bazar aku dah gi. semua fesyen sama je. tapi kat gerai aza, macam-macam ada. inner syria yang panjang ada, syria combine dengan selendang ada. and banyak lagi lah. tapi yang menarik perhatian aku gila-gila ialah shawl subang aka shawl gipsi. selama ni nampak kat internet je. kat kedai-kedai kat jb jarang nampak. maybe kat jalan TAR dah berlambak kut.

pastu, its like a cherry on top of  vanilla ice cream lah bila shawl gipsi tu, kaler memang masuk gila dengan baju raya aku. by baju raya aku, i meant baju raya the whole family. sedondon satu family. memang fall in love lah dengan shawl tersebut. masa kat kedai tu, aku try-try macam ok. tapi tak try proper pun.

aku memang dah pegang kaler yang match dengan baju raya aku. then at the same time aku pegang kaler hitam. aku ni, bila nak experiment dengan new trend of scarf, aku selalu pilih hitam. sebab selamat. macam masa mula-mula aku beli syria, aku memang beli kaler hitam. tapi, aisk, takkan nak beli sampai 2? melampau weh.

tengah duk belek-belek sambil memikirkan betapa melampau nya kalau angkat sampai 2, tetiba aza cakap.

"amik lah 2-2 long". kata aza dengan sungguh baik hati.

"isk, takkan lah kut?" padahal memang meronta-ronta nak amek 2-2

then aza kata," takpelah, yang hitam aza bagi. hadiah hari raya lah konon nya"

what? seriously? lawak ke serius ni? tapi aku macam ala-ala menolak lah. isk orang tu meniaga kut. takkan kerja nak bagi aku free gift je? tokei balak pun boleh bankcrupt! tapi setelah berdolak dalik akhirnya aku amik gak. kihkih. takde lah susah mana pun aza nak suh aku accept shawl tu sebab sememang nya aku yang keji ni memang nak shawl tu. along tambah markah bonus lah kat aza. :) haha. baru hari tu dia tanya aku camne nak amik hati mertua and ipar. pantas dan tuntas lah you ni aza. (dasar kakak ipar materialistik!)

ok, aku excited gila kut nak try shawl ni. balik rumah, bukak syria terus try shawl tu. try and error je. ikut sesedap rasa. part belakang serabut sikit tapi nanti boleh improve kut. masa aku try tu, aku pakai top yang leher dia agak luas. tapi bila aku pakai syria memang tak nampak lah leher sebab syria agak labuh.

bila shawl tu dah menjadi, aku dengan excited nya gi tunjuk kat mak aku sebab dari tadi mak aku no idea macam mana aku nak gaya kan shawl tersebut.

"mak tengok lah ni. along dah reti pakai tudung (shawl) ni!"

"meh mak tengok" gaya tak berperasaan betul mak aku. macam kena paksa je.

tak semena-mena, orang lain lak yang bagi respon, "hm bagus lah tu. belakang nampak leher semua. tau nak cantik je tapi tak pikir"

huh? terkejut aku. tetiba je ayah ni. sah-sah lah aku takkan pakai shawl ni dengan baju leher besar.aku tau lah sesuaikan dengan keadaan. lagipun, aku sendiri tak selesa kut kalau leher terdedah. aku nak pakai dengan baju kurung raya nanti kut. seriously? seriously ayah tegur aku? siap cakap nak cantik je tapi tak pikir. seriously?





Hey Dad look at me
Think back and talk to me
Did I grow up according
To plan?
Do you think I’m wasting
My time doing things I
Wanna do?
But it hurts when you
Disapprove all along 


 ok, by inserting this song, im officially exagerating things kan? ektrim gila. emosi nak mampos. hey, people don't call me drama queen for no reason lah.

at least im not the one yang free hair, yang pakai tights paras lutut. urgh!

why are you overprotected towards me dad? why? why? im not perfect dad. i have flaws too. im normal. im your normal daughter.

maaflah yang salah sangka. ini bukan entri tutorial cara memakai shawl gipsi. ini entri emosi. entri emosi seorang anak sulung yang mempunyai ayah yang paranoid serta overprotected. sekian.

3 comments:

Anonymous said...

he loves u dear...
=)

ween said...

be grateful, CN :)

he is not overprotected, he loves u. it's their responsibility to correct us. neither free hair nor wearing tights doesn't mean that we are good enough. we still need to evaluate and improve ourself every day. jgn compare diri kita with the lesser one, takut nnt kita x letak effort utk berubah.

dia xtahu tu yg u just nak practice, nnt baru pakai betul2. i know u. mst u xkan pakai mcm tu kan. selama ni i tgk ur dress-up pun modest je.

dah dah jgn emo lg. chill ya!

cik nurulain said...

what do u mean by selama ni? hahaha. mcm lah u slalu jmpa i. n plus, i jrg kut upload pics. hehehe. i know lah. tapi i tetap sentap dgn ayah i. ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails