Saturday, April 2

stop and enjoy the ride.

masa lalu.

kadang tu menyakitkan. kadang tu manis. walaupun mungkin sekarang dah tak manis lagi tapi suatu ketika dulu pernah. masa lalu mencermin diri kita yang belum berkembang. masa lalu aku macam rojak. belum ada lagi orang yang tahu kulit ke kulit edisi masa lalu aku. banyak yang aku cerita, banyak lagi yang aku simpan. sometimes, there's things better left untold.

tapi ntah lah. kadang-kadang tu makin dewasa, makin masa lalu tu mencengkam. makin masa lalu tu mengejar. bukan ke patut nya kita tinggalkan 'dia' kat belakang ke? kenapa aku rasa aku semput berlari dari masa lalu? penat, termengah-mengah.

tapi apa akan jadi dengan hidup kalau aku sentiasa pandang belakang? kalau berjalan pun asyik pandang belakang, mesti lah asyik jatuh. masa hadapan memang menakutkan. lebih-lebih lagi kalau masa lalu tu kelam. kita takut cuaca tak berubah. kita takut keadaan nya sama je. kita fobia. walhal keadaan takkan jadi lebih baik pun bila kita asyik pandang belakang.

aku ingat banyak benda sebab aku jenis orang yang suka pandang belakang. sebab tu aku ada diari, ada blog. sebenarnya untuk mengenang balik masa lalu. aku terlalu obses untuk keep track dengan jalur masa hidup. dulu, sekarang. macam lah aku ada ilmu untuk baca polanya. ada orang jatuh dahulu baru berjaya. ada pula yang kecundang setelah berada di puncak. pola nya kita tak akan tau. sebab DIA adalah penulisnya.

tapi tiba pada satu fasa dalam hidup, sikap suka pandang belakang tu akan makan diri. bila kita pandang belakang lebih dari sekadar untuk ambil pengajaran, di situ lah masa lalu akan mencengkam kita.

kadang-kadang kita kena abaikan semua faktor. take risk, lossen up a lil bit and just enjoy the ride. walaupun masa ride tu kadang-kadang muka kita terkena ranting rimbun yang menghalang pandangan, atau cuaca buruk melambatkan perjalanan, atau persimpangan yang buat kita dalam dilema, kita masih perlu nikmati perjalanan itu. terlalu fokus dengan pengakhiran dan matlamat pun tak boleh juga, sebab perjalanan tu lah yang menjadikan kita manusia.

aku harap meningkatnya tempoh bernafas dengan udara ihsan Tuhan ni, aku semakin pandai menilai. semakin ada budi bicara. semakin realistik dan mengetahui lumrah hidup. bukan buat penilaian ikut hati semata. buta dengan yang lain. sedang Allah sendiri tak pernah sekali mengusir kita dari dunia yang DIA pinjamkan walhal kalau nak dikira terlalu banyak kita pencong.

so yeah, chill out. enjoy the ride. forget about the pass. try hard to focus on future and enjoy the journey. we define our own happiness terms. lantak pi kat definisi kegembiraan orang lain. :)




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails