Sunday, October 10

i'm sorry.

dah hampir seminggu tak ada sebarang cerita. seminggu dalam kalendar bicarahatigadisini adalah seperti setahun. lama. memang lama. masalahnya facebook pun aku tak buka. laptop aku tersadai je. apa jadi ntah dengan aku. dah hilang excitement terhadap blogging apa?

kalau nak ikutkan, terlalu banyak perkara perlaku. things worth blogging about. tapi seems like blogging ni sama je dengan buat assignment. once kau dah bertangguh, kau jadi malasssssss sangat. nak buat. tengok lah aku, kalau tengah passionate, sehari sampai 3,4 entry aku buat, tapi kalau malas? yilek!

benda yang dah berlalu tu, biar aku simpan kemas-kemas dalam memori aku. esok lusa, mungkin berguna untuk aku muntahkan balik and cerita kat sini. tapi untuk hari ini, aku cuma nak ingatkan diri sendiri perihal attitude aku yang kadang-kadang pentingkan diri (kadang-kadang ke?) and jarang fikirkan orang.

aku rasa, orang yang kenal aku memang dah masak dengan perangai aku. bersinis tu rutin aku. aku bercakap apa-apa je yang aku rasa. aku bertindak, ikut apa yang aku rasa betul atau boleh puaskan hati aku. dulu-dulu aku memang tak peduli apa orang fikir. aku rasa aku je yang betul. even aku salah pun, aku tetap betul.

tapi itu dulu. zaman aku rasa manusia disekeliling tak berapa penting. tapi sekarang, aku masih sinis, masih jahat mulut, masih buat perangai ikut sesedap rasa. tapi bukan sebab aku masih tak pedulikan orang sekeliling aku. TAPI, sebab aku yakin sangat orang dah masak dengan perangai aku dan apa pun aku buat, orang dah tak larat nak kecik hati, nak terasa hati.

betapa teruk nya perangai aku. benda ni adalah lebih jelas kat rumah sebab aku anak sulung. dengan ayah aku memang selalu bertekak. bila dua orang yang selalu rasa dirinya betul bercakap, memang bergaduh jelah jadinya. tapi kalau kat maktab, tak ada ayah. tak ada orang macam ayah. aku rasa lah.

semua orang dah lali dengan aku. mungkin, kalau ada sorang ni kecik hati dengan aku and then mengadu pada yang sorang lagi, yang sorang lagi tu mungkin akan kata, "kau nak kecik ati dengan ain? tak guna lah weh...." jadi dengan kata-kata ini mungkin terpujuk hati orang yang kecik hati tadi.

aku buat kat semua orang and orang selalu abaikan apa aku buat. kadang-kadang, diorang harsh jugak terhadap aku. mungkin sebab diorang fikir orang macam aku boleh handle apa jua sekalipun. sebab aku macam keras hati. mulut laser.

tapi sebenarnya,

tak semua benda aku boleh handle. occasionally, aku kecik hati juga. aku manusia biasa. kebanyakan kali bila orang bersinis dengan aku, atau buat sesuka hati pada aku, aku akan bagitau diri aku sendiri, "i deserve this. aku selalu buat orang" yeah, itu yang aku bagitau diri aku sendiri. membuatkan aku mampu abaikan apa jua yang orang cakap pada aku, apa jua orang buat pada aku.

tapi come to certain point, aku realise aku tak boleh tepis semua. at that point baru aku realise, aku ni salah. even orang macam aku yang keras hati ni pun kadang-kadang tak boleh handle benda macam ni. apa lagi orang lain?

aku ni manusia. hati aku kadang-kadang baik, kadang-kadang busuk. iman aku kadang-kadang tinggi, kadang-kadang rendah. itu dah memang lumrah manusia. sebab aku bukan nya malaikat. jadi bila datang side aku yang buruk tu, aku akan jadi mean pada orang. aku lukakan hati orang, buat orang terasa, kecik hati.

with that, i would like to apologize. aku ni tak pandai nak buat macam orang lain. 2,3 hari tak ok. tiba-tiba one day boleh tegur macam biasa. seriously aku tak pandai. cara aku, once aku dah realise aku buat orang marah, sedih, hurt and aku sedar apa aku buat tu tak patut, aku kena straighten things up and cepat-cepat mintak maaf.

yeah, orang akan rasa awkward punya. sebab aku hati keras. tetiba je mintak maaf. but it doesnt mean maaf aku tu tak sincere. kalau aku dah ada urge untuk mintak maaf tu, believe me, you dont even have to question about my sincerity.



I'M SORRY.

simple phrase yet brings a huge impact.

2 comments:

ada m0khtar said...

tasik sri medan... teringat plak zaman pi mancing... hehe

FaTiN said...

bermaaf-maafkan itu lebih baik :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails