Wednesday, October 13

sorry seems to be the hardest word.




dari 17 menjadi 18 kemudian 17 kembali.



tak ingat ke? banyak yang dah kita lalui. terlalu banyak. serius. gembira bersama. berduka bersama. 17-->18-->17. kita tak sama. semua lain-lain pee'l. susah tau nak adapt. but we do it eventually. perangai seko-seko bukan manjang baik je. semua pernah buat perangai. semua ada akaun buruk. jangan nak berlagak innocent weh. i meant it. semua ada low times sendiri. sama ada sedar atau tidak.

nevertheless, kita semua tetap bersama. meneruskan perjalanan yang panjang ni. actually, the best word is MEMAKSA DIRI menamatkan perjalanan panjang ini. semua bukan ikhlas pun nak lalui jalan panjang ni. aku tau seko-seko dah tak sabar nak habiskan marathon panjang yang sungguh menjerihkan ni.

but then, that's the beauty of it. kita bukan nya nak sangat stay. kita bukan nya nak sangat remain together. kita diperangkap, oleh keadaan yang ditentukan untuk kita. lalu, yang buruk kita cuba cantikkan. yang besar kita cuba kecilkan. hal kecil tak perlu diperbesar sebab tak ada gunanya. macam dalam pelayaran dilaut besar. kapal bocor kecil, kita tampal. tak payah lah nak kecoh satu kapal.

ini semua bagi memastikan kemandirian masing-masing. kita bergaduh sesama sendiri. hell yes, kita bergaduh. tapi lepas tu ntah macam mana akan ok semula. benda yang sama berulang. sampai certain point, kita dah kenal hati budi masing-masing. dan tanpa rela sebenarnya kita dah terima masing-masing seadanya. "alah, dia memang macam tu, nak buat pe kecik hati?"

perlahan-lahan kita jatuh cinta pada satu sama lain. hei. cinta bukan semedang antara sang adam dan sang hawa saja ye. tapi aku pun tak pasti ini cinta atau obsesi. kita suka luang masa bersama dan selalu cari kesempatan untuk luang masa bersama. kebersamaan itu sangat indah dirasakan.

perlahan-lahan kita melangkah nak habiskan marathon ni. marathon yang kita dah meluat sangat ni. tiba-tiba kita di hadapan kita dah nampak bayang garisan penamat. dah terlalu dekat. macam tak percaya tapi tiba-tiba kita jadi sedih. satu emosi yang tak dapat digambar. kita bukan nya rela sangat nak abiskan marathon ni. tapi kita sedih ia nak berakhir.

waktu dihitung.kalaulah masa boleh bergerak lambat sikit.  semua pun harap begitu. tapi di kala kita cuba memperlahankan masa, ada awan hitam berarak mendung. tiba-tiba saja. awan yang cuba mencacatkan. cuba merencatkan pelayaran yang hampir tamat. awan yang cuba membuat kan pelayaran ini berakhir dengan disaster.

oh. dugaan. tapi kita kena hadapi. kena tepis. jangan biar ia menguasai diri. nanti pincang sendiri. sudah lah. sudah lah. the world is too small, and life is too short for hatred. fikir lah, nilai lah dengan mata hati. jangan pula guna amarah. mana pergi rasional?

marah, benci. ini semua penyakit. penyakit berjangkit. kalau dibiarkan akan menjangkiti yang lain pula. jai tolong lah tamatkan. sembuhkan. sebelum ia merebak dan menjadi wabak. tak mengapa pun korban kan hati sendiri. tak rugi pun lupakan khilaf orang. mengalah bukan bermakna kita kalah. in fact orang yang mengalah tu lah yang menang sebenarnya.

aku cuma nak pelayaran kita tak jadi bencana dahsyat yang semua orang tak mau ingat. semua cuba nak lupa. macam satu tragedi. tak mau. perjalanan panjang ini adalah untuk dikenang suatu hari nanti. bukan untuk cuba dilupakan atas sebab pedihnya pengakhirannya.

so please. sacrifice a bit. korban kan rasa marah. korban kan pegangan. asalkan semua pulih.

please.

please.

please.

3 comments:

Nurul K said...

aku tgh menggaru kepala tunggu tunggu baju-bajuan ko masak ranum. rase mcm x nak pg kelas ah. ah ah.

FaTiN said...

i read it twice but still i couldn't understand it :|


tapi ni pasal friendship kan ? :)

cik nurulain said...

fatin:

yup. friendship. kesian dia tak faham...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails