Saturday, October 23

wedding VS marriage.

what's wrong lah dengan mentaliti orang sekarang ni towards wedding. pening kepala aku fikir. by saying 'orang sekarang' I include my own mother. ntah lah. kadang-kadang aku rasa takut bila tengok perception mak. aku takut apa aku buat takkan meet mak punya expectation. this whole time pun, taste aku dengan mak bercanggah. aku ingat itu minor thing je. tapi seems like pandangan pun lain.

hari tu masa berbual dengan mak, aku mention pasal aku tak kisah pun pasal benda-benda kecik macam cincin risik ke. bagi aku ikut kemampuan je. aku bagitau mak, kalau cincin 200 lebih pun aku oke je kut. then mak cakap, "200 lebih dapat apa je? halussssss je cincin nya nanti" alah. kenapa pun kalau halus? nanti ada cincin lain lagi. ntah berapa banyak cincin ntah. cincin tunang, cincin kahwin.

takkan nak pakai sampai 3? mesti ada yang end up dalam box punya. masa tu aku dah mula rasa tak sedap hati sikit. like, nanti mesti banyak masalah bila aku nak uruskan wedding aku the way I want. mesti banyak yang mak tak setuju. tapi aku sedapkan hati je. aku fikir memang mak-mak macam tu, just nak yang terbaik untuk anak dia.

tapi tadi, dia cerita pada aku pasal kawan idin yang masa tunang hantaran  dapat barang bundle je. by bundle, mak maksudkan barang-barang jual kat pasar-pasar malam or uptown or bazar, whatever you call them, you know what i mean kan. macam handbag gucci replika ke. mak macam beriya-iya nak stress kan benda tu. at first, aku tak berapa respon. nak respon apa pun? the second time, mak mention lagi, this time, masa ayah ada lak.beriya-iya gila as if hina sangat barang bundle tu.

what's wrong dengan barang bundle pun? aku tak pedulik la. ikut kemampuan lah kut. kita ukur baju di badan sendiri. tak semua orang mampu kut nak bagi handbag coach ke, prada ke. atau koman-koman bonia. bukan ke hantaran tu hadiah? ikut keikhlasan la nak bagi apa. even kalau barang bundle pun kalau dia ikhlas, siapa kita nak pertikai? asalkan pakai duit sendiri, tak curi duit orang, tak berhutang.

apa guna nya bagi sampai 21 dulang, bagi barang-barang branded tapi mak kau sampai kena pajak tanah nak kahwinkan kau? ikutlah kemampuan sendiri. kalau nak tengok orang lain, matilah. kalau gitu semua nak buat perkahwinan ala kayangan macam syeikh muzaffar. at least yang tu orang taja, lantak pi lah dia.

ok, orang kata aku cakap gedebuk gedebak, aku tak nak ke kahin grand-grand? yarabbi, siapa taknak mak esah oi? aku nakkkkkk sangat sangat. tapi, face it kita kena realistic. kalau 2 2 makan gaji, makan gaji dengan kerajaan lak tu pastu masing-masing baru kerja dalam setahun, apa nak expect? come on lah.

yang laki tu satu hal lah, tapi yang perempuan lak, kau tak tengok ke kemampuan pasangan kau? mak kau tekan laki tu aku boleh faham lagi, tapi kau sendiri pun takde nak tolong back up sikit ke? kau nak kahwin ke tak ni? macam dalam cerita cerekarama yang shaheizy sam berlakon dulu. ada ke mintak hantaran sampai 50 000, walhal laki tu kerja despatch je. tapi dari cerita tu kita tau lah mak bapak pompuan tu saja letak tinggi supaya tak jadi kahwin.

tapi mak bapak sekarang yang letak tinggi ni, kau nak anak kau kahwin ke tak? kau dah tahu bakal menantu kau kerja biasa je kau mintak berbelas ribu serba berdiri lak tu; nak gelang, nak rantai, nak anting-anting. what the hell? gi gadai bulu lah bak kata marda.

aku bukan nak cakap apa, tapi sebab nenek moyang kita yang terrrrsayang dah start benda ni, nak taknak kita kena lah teruskan. aku tak cakap pun aku taknak teruskan budaya ni. kenapa aku panggil budaya? sebab kalau ikut Islam tak perlu ni semua. cukup dengan mahar and jamuan untuk hebahkan pernikahan je. so, obviously, segala bersanding, berinai and hantaran tu semua kira budaya yang nenek moyang kita cipta lah. itu pun cedok dari budaya orang lain.

walaupun begitu, kita masih boleh bersederhana. i mean, kalau kau banyak duit, kau mampu, why not? teruskan. no problem with me at all. soal nya timbul bila kita ni tak berapa berduit pun. why do we need to emphasize so much on wedding when what we should really do is focus on the marriage. lepas kahwin lagi banyak nak pakai duit. takkan nak tinggal dalam rumah yang tak ada katil, dapur, peti ais, mesin basuh? kalau aku, at least benda-benda tadi tu kena ada once aku tinggal rumah sendiri.

tak tahu lah aku kalau ada orang yang tak kisah rumah cuma ada katil dengan tilam je asalkan dapat kahwin grand. sorry im not that type. tahu lah wedding tu once in a life time ( alah, kalau laki tu belum tentu lagi. ntah nanti anak dah 5 korang buat lagi ceremony 'once in life time' korang tu). kira sekali je lah nak cantik-cantik, nak grand-grand. but heyyy, sebab kahwin tu once in a life time lah kita tak payah nak melebih-lebih sangat.

apa yang kita dapat kalau berhutang or bergolok bergadai semata-mata nak buat wedding grand-grand?  fame? semua orang puji? ok, yeah. maybe you'll get that. tapi benda tu temporary je. lepas the wedding ends, ada orang yang duk puji tu nak tolong settlekan bil kau? ada? ada? tak ada kan. nanti kau dengan laki/bini kau gak terkangkang pikir mana nak korek duit nak bayar pinjaman bulan-bulan. jap lagi dah ada anak. siaplah. nak hantar anak kat nursery lagi. fuh.

peh, emosi gila aku ni. lately banyak cakap pasal kahwin ek aku, dah nak sampai seru ke? hahaha. belum lagi. at least bukan dalam masa terdekat. tapi aku tengok mak, aku takut. aku takut jadi masalah. tapi bila tengok cara ayah, aku macam lega. tadi pun masa cakap pasal barang hantaran bundle tu pun, ayah macam setuju dengan aku. bak kat ayah, nak kasi tak jadi tu senang je. letak lah tinggi-tinggi, mintak lah bukan-bukan kalau tak kena gaya, hurm tak jadi lah gamak nya.

aku harap, till the time hari bahagia aku nanti, prinsip ayah takkan berubah. lagipun i'll really need all the support from ayah bila berdepan dengan mak nanti. kalau aku kena pertahan kan pendirian aku sorang-sorang, mesti susah rasanya. and in the mean time, aku harap mak dapat set mind awal-awal yang wedding aku takkan grand. macam tu, lagi senang kerja aku.

whatever it is, I still love u mak.

6 comments:

Unknown said...

totally agree with u.
kdg2 cuak bile pk bole ke kite nk buat majlis, kawin as simple as we can provided with these old mindset and adat budaya lah sgt~

cik nurulain said...

yeah diba. kita jadi mangsa keadaan. nak kena puaskan hati orang. nanti kita gak kena bayar semua, even suami yang bayar, nanti dah kahwin semua kena sama-sama kan? hurmmm...

Nurul K said...

terima kasih sebab membaca. korang memang cun dan hensem. akan bertambah cun dah hensem andai korang drop komen . :)

1stly maceh sbb puji aku cun.
2ndly. mentaliti turun-temurun. susah nak buang. generasi kite ni lah kot yg berfikiran agak terbuka dan tidak mengada-ngada.

Q said...

i suka entri tu yg ni. setuju sgt. sederhana yg paling best. kalau benda baik kita berhutang dah jadi tak baik dah.

samanosuke_04 said...

memang camtue skarang nie.. sebab semua mak sayang anak pompuan masing.. tanaklaa kawen2 dapat RM10K jer.. serius.. kawan aku yang blajar pun habes dalam RM30K sebab kawen.. gila kan? tapi tue laa realiti sekarang.. kawen=duit...

dania said...

mak aku la yang ckp gadai bulu tuh. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails