Thursday, October 21

there's reason why you're only meant to be a GUARD.

it has been a while kan? macam dah agak lama aku tak update. 4 hari. kira lama jugak. its not that nothing happens in my life. sorrrryyyy siket eh. there's always something, tapi malas dengan tidak je nak update. but then, i really hate it bila dah lama tak update, tetiba aku nak update dengan cerita penuh amarah dan emosi. seriously, ini entry emosi. emosi and overexagerate things.

tadi aku nak amik baju and laptop kat maktab. kelas macam tak berapa ada sangat. and memandangkan dah nak habis sem, kerja pun tak berapa ada. so agak membosankan lah lagi lak TV marina dah kena rampas penyelia. so, aku decide untuk stay rumah kak leha semalam. tapi hari ni baju aku dah habis, and aku dah rindu laptop aku, so aku nak gi amik lah.

selalu nya bila nak masuk sekejap amik barang ke atau fetch sesapa, aku just akan turunkan tingkap and cakap nak masuk kejap je pakcik, nanti nak keluar balik. tapi tadi, guard tu macam blok kereta aku. bila aku cakap aku nak masuk kejap je, dia pandang badi. maybe dia pandang badi sebab ada F sebelah aku.

"saya nak masuk kejap je, nanti nak keluar balik"  guard tu tunduk and pandang dalam kereta, then dia pandang F.

"nape? tak boleh masuk ke? sebab dia ada?"  masa ni suara aku dah agak tegas. rubbish betul guard ni. walhal dah selalu F masuk amik aku.

"erm, sepatut nya memang tak boleh........" suara tegas gila macam tak ada budi bicara langsung.

aku pandang F "dah d, keluar" kat situ jugak aku suruh F keluar and tunggu kat guard. tadi keluar memang bawak kereta aku sebab kereta F still kat bengkel.

masa tu F ikut je cakap aku sebab dia tau dah darah dah naik kepala aku. bengang betul aku. masalahnya yang soal aku tadi bukan guard baru pun. guard lama. yang dah biasa dengan aku. dah biasa dengan F. tak ada budi bicara langsung. dah lah bila aku suruh F turun tu dia tak ada mintak maaf ke apa ke or explain yang dia just jalankan tugas ke apa ke. sakit betul hati aku.

kat situ ada 2,3 orang lagi guard yang agak kamceng dengan aku. tapi yang lain diam je kat belakang. yang sorang tu je soal aku. sampai depan hostel aku call marina. just nak tahu what's up dengan guard sekarang ni? tapi marina pun tak berapa sure sebab the whole day dia tak ada keluar.

sampai bilik aku call nurul lak. nurul mention yang dah dari semalam dah guard-guard tu jadi strict. selalu nya kitorang keluar tak key in nama pun. tapi since semalam dah strict. semua kena turun key in nama. masa kat bilik tu aku call F. nak tau kut-kut guard tu ada mintak maaf ke kat dia.

"d, d ada bercakap dengan diorang ke?"

"siapa?"

"guard tu lah"

"takde. d duduk luar ni"

"huh? luar mana?"

"luar pagar"

"hah????????????????"

"alah, d yang nak duduk luar la. takpe."

what? bangsat betul. kau biar bf aku duduk luar pagar? this is too much! mana manners kau? masa tu aku macam nak mengamuk gila. marina pun terpinga-pinga je. dia dah lah baru bangun tidur. tetiba kena ngadap orang mengamuk.

masa aku keluar hostel tu, kat pondok pengawal aspuri, ada guard yang duduk kat pondok depan tadi. guard yang kamceng gak dengan aku. tadi dia tak ada cakap apa-apa pun. dia sapa aku,

"berat nya beg. ada apa tu? besi ke" alahai, nak beramah mesra lak kau. tadi masa bf aku kena turun kau tak ada pun nak back up.

"what ever" memang aku menyampah. malas aku nak layan. kau baik dengan aku, aku baik dengan kau. kau jahat dengan aku, amik lah bahagian.

"eh, nak marah lak. orang lain yang salah, kita lak yang kena" mampus ah. memang ah guard lain yang tahan aku. but then, kau tak boleh nak back up or at least appologize on his behalf? yang aku kesal kan ialah selama ni F tu bukan main polite gila.

every time aku suruh dia pecut aje tak payah stop depan pondok pengawal tu, dia mesti marah aku. dia suruh aku ada budi bahasa sikit. kalau lalu, dia mesti turun kan tingkap dia and angkat tangan. and even masa tingkap dia tak boleh turunkan sebab baru tinted, dia buka pintu supaya guard nampak dia angkat tangan. even masa guard mintak IC dia pun, dia bagi je walhal dah 8 juta kali dah dia keluar masuk fetch aku.

bukan aku nak suruh buat apa pun. at least kalau pun diorang kena ikut prosedur, tak boleh ke have some respect? appologize lah atas prosedur baru yang mendatangkan kesulitan tu. salah ke? and at least, kalau dia dah kena stay kat pondok guard tu, kenap biar dia duduk luar? invite lah duduk kat guard tu je. salah ke ada manners siket? bukan untuk aku pun. aku tak pedulik sangat sebab aku pun bukan nice sangat.

i drove as fast as i can. aku turun nak key in nama. masa tu berduyun gila budak laki key in nama. obviously lah peraturan memang dah ketat.then masa aku keluar kereta, guard yang tadi sound aku datang kat aku

"jangan lah marah dik oi...." 

"habis cakap macam tu, macam mana tak marah?"

"eh, pakcik takde marah eh, pakcik cakap elok je" elok kepala kau! masa tengah cakap dengan guard ni aku terpandang F duduk luar pagar kat tembok. macam nak menitik air mata aku. mengkasihankan gila bf aku kelihatan.

"kut ye pun, kenapa biar dia duduk luar?" masa ni aku serious dah touching

"lah, dia yang nak duduk luar. bukan kitorang suruh"

"tapi kenapa tak ajar dia duduk dalam? nape biar dia menapak keluar? kecik hati tau tak?" suara aku adalah separa membentak

"ek eleh, itu pun nak kecik hati ke?"

"dah lah. takpelah" aku terus blah naik kereta

tak boleh blah ek? dengan guar pun mau touching. tapi dalam kereta memang aku menahan marah. terus je aku call syada untuk meluahkan perasaan. macam tak boleh nak tunggu jumpa kat rumah ek? ah! pedulik apa aku!

dalam kereta F cuba sedaya upaya menenangkan aku. haih, nasib baik hari ni gi makan mi bandung kat parit yaani yang dah lama aku dambakan. jadi sejuk sikit hati aku. dan sebab terlalu marah, habis aku balun otak-otak dengan sate sekali. eh, yang ni cerita tipu. rasa nya kalau tak marah pun aku balun je segala yang ada atas meja tu.

ok, aku dah lega sebab dapat spill out semua. ni kalau F baca mesti dia geleng kepala je. dah cakap dengan syada, dah cakap dengan marina, dah cakap dengan nurul, still lagi nak cerita dalam blog. haha.

 tengok lah muka F tu. innocent ok. sampai hati pak guard buat dia macam tu.

ok, dan kantoi dengan syada bahawasanya aku sedang berblog. mari berhenti sekarang. :)

4 comments:

Nurul K said...

soal guard x polite dgn F tu mmgla x bape best. soal dorg tibe2 strict maybe sebab aku dgr pengarah baru kite yg duduk kat rumah pengarah suke jenguk2 kat pak guard samada buat kerja atau pun tidak. n guard skarang ni tulis keta yang lalu lalang masuk asrama. tapi x patutla nak treat kite camtu. klu nak suruh tulis nama, kita tulis. x de hal bebeh. nak suh kite ikut peraturan, kite okey je. tapi budi bicara tuh penting. ni sume kes pengarah baru ni aku rase.

amalina wahida said...

setuju dengan tajuk.
there's reason why you're only meant to be a GUARD. setuju dgn manners2 guard yg nth pape.. nak strict boleh jer, tapi budi bahasa ada kan???

cik nurulain said...

NK: hurm. pjg lebar ko taip. haha. pokok nya aku tak puas hati

amal: yeah rite. amal penah kena gak ke?

zulaikha said...

"dah cakap dengan syada, dah cakap dengan marina, dah cakap dengan nurul, still lagi nak cerita dalam blog. haha." - sekali berblog, selamanya berblog. kan? (-.*)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails