Friday, February 19

fashion talks # 2: korean style.

hey girls out there. ok, aku tak sure lah kan berapa kerat sangat yang baca this lame blog. tapi aku tau ada. and aku tau juga most of readers aku adalah ladies. ladies yang bangsanya suka tampil cantik sentiasa. oleh sebab itu lah kami-kami ladies ni suka shopping. always hunting for something fresh for our look. hahaha~ tak boleh blah betul statement ini.

bagi yang rajin menelaah blogshop macam aku ni, mesti korang perasan fenomena korean style ni. baju dia ala-ala comel lepas tu guna model korean ladies. kalau tengok pasti terpaut dan terpengaruh nak beli sebab tengok model tu pakai ala-ala suwiiiiiiit je. padahal tak realise yang model tu badan punya lah slim river. kaki kurus macam pencungkil gigi.

 terpedaya tak? rasa macam nak nak nak beli kan?

korean style ni dah memang jadi fenomena dah. kalau dulu kita tengok fesyen camni hanya diperagakan chinese ladies je. tapi dengan perkembangan fesyen sekarang, even ladies wearing hijab pun pakai this kind of attire. kalau baju sleeveless, kita boleh pakai inner multicolour yang boleh beli sehelai rm15 tu atau pun yang popular sekarang ni jacket and cardie. memang sangat style lah.


 
macam top ni sebenarnya consists of long sleeveless top + mini cardie
                    

 
this is the mini cardie

 

this is the inner (long sleevelless top)

so, memang tak ada alasan lagi untuk tampil bergaya. we just have to be creative. top macam ni bagus bagi aku sebab kita boleh mix and match.so, takde lah dull and boring je penampilan tu kan? kalau remaja bertudung yang boleh jadi icon, siapa lagi kalau bukan yuna kan? stylo je tengok dia pakai shawl and jacket. 

 
 yuna wearing jacket
so, dengan berkembang nya fesyen wanita bertudung sebegini, jadi market bagi korean style yang aku nyatakan tadi pun turut berkembang. yelah. chinese ladies sah-sah lah pakai baju-baju camtu kan? bila the malays wearing hijab pun dah semakin advance dalam fashion and berani pakai this sort of style, so market korean style tu pun expanding lah.

so, no wonder lah makin banyak koren style blogshop tumbuh macam cendawan tumbuh lepas hujan (cewwah berperibahasa pulak cikgu sains ni. hahaha) sama naik juga dengan blogshop jual shawl and instant hijab yang difofularkan oleh ekin bini mawas tu opsss mawi. peminat mawi jangan marah ek.

aku cuma nak nasihat kan ladies out there, be wise lah ek dalam memilih blogshop. aku dah terjah banyak dah korean style blogshop. kebanyakannya offer tops and leggings yang hampir sama. senang sangat nak cam. mana tak nya? depa guna model korea yang sama je. aku rasa memang diorang dapat gambar model tu dari pemborong baju tu kot.

and even though tops yang di offer tu sama, siap pakai model yang sama, price yang di offer tak sama ok! ada blogshop yang cekik darah gila-gila. tapi yang herannya, semua items yang dijual sold out. ada lak blogshop yang aku terjah, harga murah gila kut. (takde lah murah tapi reasonable lah) tapi banyak lagi item dia yang available. maybe faktor kurang promosi. aku pun tak sure.

so, kita ni jadi pengguna biar lah bijak k. jangan main hulur je duit tu kat orang. bukan senang kut nak cari duit. kalau ye pun nak habis kan duit, habiskan secara berhemah, jangan membabi buta. aku kalau beli barang kat bazar or mana-mana tempat yang boleh tawar, aku akan tawar. seringgit pun jadik lah. siapa nak bagi kita seringgit senang-senang kan?

anyway sebab aku baik hati sangat, aku nak bagi korang blogshop yang aku kata murah tu. series eh, kalau minat beli aje. sebab aku dah survey blogshop lain. mahal gila. ada yang beza sampai rm10. untuk barang yang sama. maybe yang jual mahal tu, dia amek dari pemborong dengan harga yang mahal kut.

tapi lantak dia lah kan. kita jadi pengguna kena lah bijak. so, ni dia link blogshop yang kalau boleh klik like macam kat facebook tu, dah lama aku klik.

ok, ni dua je kut yang aku berani jamin menawarkan harga termurah. blogshop yang jual mahal tu tak payah lah aku hebah kan. karang tutup periuk nasi orang lak. ok girls? jangan duk pegang pepatah kalah membeli menang memakai tu lagi. sekarang kita nak menang membeli and menang memakai.

ok, next time aku nak kasi link shawl blogshop yang best and murah plak. stay tuned! hehehehe~

17 comments:

Mr.J said...

comel bila yuna pakai macamtu..

Salam ceria ,
www.pengeRindu.com

Mashii said...

waaaa..bagusnya entri ni...saya pernah beli baju yg korean style tu sampai 109..gahaha...giler membazir..sekarang rasa menyesal..haha..*padan muka aku*...

lagipun beli secara online ni tak bagus sgt..ada kedai markup harga tak ingat..saya penah beli 2 brg koyak..macam2 la lagi...sungguh sadis...

dgn entri ni..awak dah menyedarkan saya tentang berjimat..terima kasih..byk sebenarnya moral value kat cni..tudia..ni dah macam juri pulak yg komen..adoi...tata..

cik nurulain said...

Mr J:

yuna pakai mmg comel. haha

cik nurulain said...

mashii:

itu lah psl. tp ada yg murah mmg murah lah sbb takde sewa kedai kn?

try tgk fashion talks#1. CN ada ckp psl tips shopping online. :)

noorafzan.blogspot.com said...

salam singgah sini yep..
korean style ni kalau orang kecik2 molek sesuwai la..
saya ni jenis tulang kasar..
tak cantik..huhu~

cik nurulain said...

noor afzan:

mana ada gitu sayangs. cntik je. cuma kena pandai pilih and suitkan dgn warna and cutting.

so far CN tgk, cutting korean style ni takde lak fit fit sgt. loose je..

MiYOKO SuKi said...

thx sbb sharing blogshop korean style tuuu.. i loike it very2 much...

cik nurulain said...

titin:

my pleasure. alamak nak order terus lah yg i minat. karang habissss laks.

Qiha Aziz said...

korean style sangat comel. teringin nak try tapi agak takut nak cuba. haha.

memang betul boleh tau baju tu dari korea sebab gambar model dia semua sama je. blogshop lain2 tapi baju sama.

nak tanya, bazaar ur friend tu kat mana?

cik nurulain said...

Qiha:

friend ke? hehe. she's my brother's gf actually. bazar nya kat segget. alah kat bazar jb. tp dia jual tudung, shawl and accesories jek. tops takde jual.

ween said...

love this entry! I dulu addicted sgt2 dgn shopping on9, huu. nasib la, sekarang da bole control :D

btw, personally I lebih prefer beli dr blogshop yg model their own product, rather than yg guna korean model. sbb takut quality not assure. pernah terkena, dlm pic memang superb! but in real, berbeza sgt :(

Qiha Aziz said...

yup. my sis pon pernah terkena mcm ween. beli cardigan but it turns out cardigan tu x cantik macam dalam gambar and too big for her size.

cik nurulain said...

ween:

betul tu. kena wise lah benda cmni kan...tapi kalau yg superb tu mmg superb. puas ati lah. :)

cik nurulain said...

Qiha:

i tgh cari long cardie yg best. dlm dilema la...

Qiha Aziz said...

kalau u kat kl boleh la i suggestkan kat mana. hahaha. tapi long cardi ada gak jual dekat korea punya blogshop nih. yg my sis salah beli tu long cardi la.

cik nurulain said...

ouh really? ah tak jadi i nak usha korean blogshop utk cr long cardie haish!

klu kt kl kt mana? maybe akan pg kl dlm jgka masa tdekat. jumpa membe. :) boleh usha tmpt yg u nak suggest.

Qiha Aziz said...

kalau kl dekat time square. tapi x sure la ada lagi ke tak skrg. and u nak panjang, labuh sampai mana eh?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails