Saturday, January 8

not a good listener.

petang tadi makan bersama dengan mak and ayah kat dapur. bermacam isu keluar. biasalah kat meja makan. aku ni bila ada mak and ayah tak banyak cakap. aku akan bercakap one-to-one je. sama ada dengan mak aje atau ayah aje. bila bertiga ni susah sikit.

anyway, tadi mak yang banyak bercerita. salah satu nya cerita pasal orang yang amek tender koperasi kat sekolah dia lepas tu dipertikaikan oleh staff kat sekolah. frankly, cerita ni dah 2 kali aku dengar mak cerita. siap ada 2 penyampaian berbeza ok. so, lepas dah makan tu, mak dengan ayah makan keropok ikan lak, aku terus angkat pinggan and masuk bilik. kalau yang masih tak tahu, bilik aku lokasi nya kat dapur ya.

then aku dengar macam ayah lak bersuara. maybe ini masa untuk ayah bagi ulasan atas penceritaan mak tentang permasalahan dia tadi. tiba-tiba macam  bunyi kerusi. so makna nya diorang dah bangun lah kan. aku pun keluar bilik, nak kemas meja and lap meja. tiba-tiba ayah bersuara,

"oh, baru nak keluar eh, kau sengaja kan long?"

"hah? sengaja apa lak?"

"kau sengaja. masa mak kau tengah bercerita, kau boleh masuk bilik je."

"ayah nak tau tak satu benda?"

"TAKNAK!" hahaha, ayah aku taknak dengar pun aku cakap gak.

"cerita mak ni along dah dengar 2 kali. obviously mak nak cerita kat ayah and mintak opinion ayah lak, kan mak?"

"alah, tak kira lah. apa salah nya kau duduk and dengar. kau ni memang not a good listener lah" wah, speaking doh ayah aku.

"aah, memang. my friends said im not" kikiki. aku pun balas speaking gak tak mau kalah.

"kau ni dengan si fakharudin tu, nanti dah jadi bini macam mana kalau tak boleh mendengar?"

"hahahahahaha. memang selalu kena marah pun" aku gelak besar.

hahaha. its true. aku selalu kena marah F. im not a good listener. tanya lah kawan-kawan aku. eh tak, tanya syada. she knows how suck i am at listening. aku selalu tertidur kalau dia bercerita. jahat aku ni.  kalau tak tidur pun, aku macam tak sabar-sabar nak cantas cerita orang, nak bagi opinion aku lak.

aku memang macam tu. bukan dengan kawan-kawan je. even dengan nurin and mak pun. nurin sampai fed up dengan aku. dengan ayah je aku tak buat. gila kau nak cantas ayah cakap? tapi pernah je terrrrrbuat macam tu kat ayah. ayah tengah bercakap dengan mak, tetiba aku mencelah pasal apa ntah. hambik kau. mengamuk orang tua tu. "kau ni tak nampak ke ayah tengah bercakap tadi? kau ni memang takde sense lah long. dah! hilang dah mood ayah"

kalau orang tengah macam ni punya bersemangat bercerita, tergamak ke kau nak cantasss?


cecececeh. hilang mood lah pulak. tu lah betapa kronik nya perangai aku. dengan F pun sama. tapi lain pulak cara nya. kadang tu tengah F cerita-cerita tetiba aku macam lost je as if dia cakap bahasa alien. serius. pastu nanti aku sama ada buat-buat faham, atau kalau berani mati, aku suruh dia ulang. mampus ah aku lepas tu.

this proves how bad i am as a listener. aku bukan orang yang boleh comfort orang dengan mendengar. even dengan bercakap pun aku tak mampu comfort orang. asyik lah cakap straight forward tanpa tapisan. always tell the ugly truth people dont want to listen.

sebab tu lah aku selalu jadi the last person to know about something. tak kisah lah apa pun. the break ups ke, the hook ups ke. aku selalu ada benda buruk nak cakap tentang sesuatu. aku cuma akan senyap kalau tak ada benda buruk untuk dicakapkan. and dalam dunia ni, mana ada benda perfect kan? selalu ada flaws here and there. so aku sentiasa ada benda nak dicakapkan.

memang aku kecik hati pun bila dapat tau aku lah orang terakhir tau pasal certain things. ataupun, aku lah satu-satu nya orang yang tak tahu pasal benda tu. serious kecik hati. but whose to be blame? aku yang buat orang lain jadi macam tu. dengan perangai aku yang tak bertapis ni, orang takut nak bagitau aku apa-apa. sebab sebenarnya, kebenaran yang buruk tu diorang tahu cuma it hurts even more hearing out loud from someone loud like me.

eh, terpanjang lak. mula cerita pasal good listener. terpencong pasal being straight forward and loud lah pulak. anyway, kepada rakan-rakan botet ku, bertabah lah ya tunggu posting. untuk awi, nurul and izzati. ini masa nya untuk korang makan sepuas hati and naikkan berat badan. untuk syada, marda ,min and marina masa ni lah kena berexercise. haahaha.

2 comments:

ween said...

actually it's good to have someone like u. yela, bkn senang nak dgr sincere opinion from others. people tend to sweet talk at all time.

Unknown said...

hahahah
okeh..nih 1st tym fadh nk ckp something yg negative.. from all ur bad habit..i think this one the worst..hoho

babe..
atleast kenelah jdik gud listener to F..
atleast pretend like u ARE LISTENING..kecian mamat tuh karang die bual sorang2 diri..hehe

ade2 jelah kamu nih ain..hihi
esok fadh kawen kamu jgn wat tak tau lak..mmg nak kene gigit..grrr~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails