Tuesday, January 4

once upon a time, you're helpless too.

tok wan dah tua. but i dont remember how old does she actually aged. but old enough that she couldnt walk anymmore, couldnt listen well anymore and couldnt remember well anymore. yerp, tok wan dah agak nyanyuk. you could say that, i guess.

dia sangat crave kan attention sebab now that dia dah tak boleh jalan, dia stuck kat bilik je. so dia akan asyik menjerit-jerit without purpose supaya orang datang jenguk dia. sometimes dia mintak bukakan lampu even though its day time, sometimes dia mintak air, cakap haus. apa-apa jelah yang akan buat orang datang bilik tu untuk jenguk dia.

so once in a while kitorang, tak kisah lah aku, nurin or mak aku akan spend time dalam bilik tu untuk berbual dengan atuk. its difficult actually because she doesnt make any sense. apa yang dia cakap semua tak betul. kadang-kadang the character she mentioned doesnt even existed. tapi you should just go with the conversation. layan jelah.

dulu aku layan je apa dia cakap. i mean aku iya kan je walaupun benda tu tak betul. but it doesnt feels right. so occasionally, ill correct her. walaupun dia akan naik marah sebab akau macam tuduh dia buat cerita. tapi takpela. i think thats the right thing to do.

then there's another thing. dia tak berapa dengar. kau macam kena ulang banyak kali sebab dia tak berapa dengar kau cakap. but then kau tak boleh nak jerit sebab nanti dia marah and dia akan cakap, "kau ingat aku pekak ke?" but then how to do it? lepas 3 kali ulang dengan appropriate manner, kalau dia tak dengar gak memang rasa nak jerit je. but then tak boleh gak.

and sebab dia dah nyanyuk, dia asyik lupa. banyak benda. salah satu nya ialah yang dia dah makan. dia asyik panggil cakap nak makan padahal dia dah makan. dia akan merintih as if dia lapar betul and that dah seharian dia tak diberi makan walhal few minutes earlier baru je bagi dia makan. kalau ada orang datang and dia cakap kat orang tu dia belum makan, memang convincing sangat. orang akan fikir orang dalam rumah ni kejam sebab tak bagi dia makan. expression dia memang betul-betul macam dia belum makan. hurm, ntah lah.

so, bila aku malas nak layan, malas nak reasoning dengan dia, aku bagi je dia makan each time dia mintak.plus nak reasoning macam mana dengan orang yang dah tak ingat apa-apa? so yeah, i feed her whenever she said she's hungry despite the fact that she's not.

tapi thats not gonna work anymore. sebab benda tu buat dia sakit perut. and lagi satu bad habit dia, dia suka tanggalkan pampers yang kitorang pakai kan. aku tak tahu kenapa dia benci pampers tu. maybe it reminds her of her inabilities to do things.

setiap hari kena layan kerenah dia. and hampir setiap hari kena lap lantai bila dia accidentally buang air kat mana-mana dia nak bila pampers dia dah tertanggal.

its difficult. i know it is. tak hairan ramai orang hantar parents ke rumah orang tua. tapi walau susah mana pun, aku still rasa tak patut untuk dump mak bapak kat situ. jangan cakap aku tak alami nya. technically, aku alami sebab aku duduk rumah aku yang kena ngadap atok dengan maid aku ni.

seberapa fed up nya aku rasa kadang-kadang, aku masih tak boleh bayang macam mana orang hantar mak ayah ke rumah orang tua. they desperately in need of attention masa macam ni. kenapa makin abaikan diorang? its not the best solution. and percayalah, bila dah dump mak ayah kat rumah orang tua, kau tak akan menyempat nya nak visit selalu. thats the fact.

so, whatever it is. be patient. bertahan, bersabar. ingat waktu kau helpless dulu siapa yang jaga. ingat macam tu, things would be better. dengan setiap pengorbanan itu ada ganjaran nya. orang cakap kalau kita jaga tak ikhlas, asyik nak ungkit je,baik tak payah. hey, kau siapa nak judge? nak jatuh hukum. benda ni semua? ni kerja Allah.

hurm, tazkirah kejap. hoped its ok. kadang-kadang rather than ramble about meaningless things, baik aku tulis pasal ni kan? :)

4 comments:

Unknown said...

u know wat ain..bnda nih jadik kt fadh (kejap dilla kejap fadh ko layankan aje aku ni yek ain..hoho)

arwah nenek fadh pon cani.. kalau setakat buang pampers, kencing merata2..jerit2 pnggil kitorg..meludah2 makanan yg masuk ke mulut..cte kt org yg kitorg xbg mkn padahal die dh mkn..mmg mcm nih..

dlu mmg sush lah..rase mcm apelah dosa nenek aku neh smpai bile tua jdik teruk gni.. rupe2ny org tua mmg cani.. especially bile bace ain nye cerita

belive me..ORG TUA mmg mcm nih... ain cume kene byk2 bersabar kayh..:)

cik nurulain said...

heyyyyyyy. byk nya sama kite ni fadh. huhu. tak la fadh. ada bahagian masing-msing. nenek sedara ain snyap je. dia nyanyuk tp dia tkde jerit2 gitu.

haih. byk sme ni fadh. laki jgn sama lak ye.. hehe

samanosuke_04 said...

arwah nenek aku pun camnie... layan die leklok.. hehe, aku daa lalui mende nie.. pasnie ko akan rasa ko laa insan paling baik kat dunie nie.. sabar yer..

pasnie bila dah tua semua orang pun camtue..

Burung Hantu said...

kadang-kadang, sebab ibu bapa tak jaga mereka betul2 masa kecil. Bila dah besar, rasa bebas. Dan kasih sayang mak ayah macam tak pernah ada. itulah yang jadi, kalau ibu bapa sibuk dengan harta dunia. Anak2 tinggal. Dah besar, anak2 sibuk harta dunia, ibu bapa ditinggal.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails