Thursday, June 17

ikan? FAIL!

nurin nak keluar hari ni. rasanya faiz pun nak keluar dengan si khai nak ikut khai buat photoshot sambil tu belajar sikit lah ilmu si khai tu. and kebetulan lak si nenek marina ajak aku gi library. library? ahaks. separuh masa pertama je kut. then merambu ntah ke mana.

idin confirm lah kerja. so natijahnya? mak tinggal sorang kat umah. boleh lak hari ni dia tak duty. time orang semua keluar dia tak duty lak kat sekolah. aku ni tu lah perangai aku. bila nak tinggalkan rumah, rasa macam kena settlekan everything. menyapu, mengemop, tolong mak masak, sidai baju, baru tenang rasa di hati nak keluar. bila nak keluar baru itu lah nak kemas bilik.

padahal kalau aku duk elok je kat umah, kul 10, 11 gak aku bangun. takde de aku tolong mak masak, tolong sidai baju bagai. paling paling pun aku just clearkan sink, kemas dapur. tu je. baju pun aku pilih. kalau baju faiz dengan nurin memang takde makna aku nak sidai. sanggup aku teriak kan nama diorang suruh diorang sidai sendiri dari aku tolong sidaikan. bilik lak, memang ntah ke mana-mana lah baju aku, shawl aku. meja solek memang dah tak nampak surface dah.

anyway tadi, aku bergegas lah nak settlekan everything secepat mungkin sebab si nenek tu dah tercongok kat lib kul 9 lagi. mak nak masak terus. mak suruh aku kejut faiz and suruh dia gi kedai. tapi yang namanya mengejutkan adik-adik aku ni adalah azab. puas aku berteriak macam hulk. tak bangun gak mamat tu. aku pun malas nak lengah.

aku tanya mak nak beli apa. "beli lada basah, tahu, taugeh, surat khabar dengan ikan kembung" mak listkan sambil dia konon-konon gardening kat laman. ape ke mimpi pagi-pagi mencantas pokok ntah. eh, alamak. mak suruh aku beli ikan? adoi. dilema betul lah. aku ragu-ragu dengan kemampuan aku mengenalpasti ikan.

"mak, ikan kembung tu yang kecik, kaler silver pastuperut kembung ke?" dengan naifnya aku bertanya.

"yarabbi long. takkan kau tak kenal ikan kembung..." soal mak dengan rasa tak percaya langsung.

"hurm, tau kut." seriously aku ada perasaan tak best mengenaik ikan yang bakal aku beli.

aku pun terus bedezup ke kedai din belakang rumah aku. yakin gila pilih ikan. padahal boleh je suruh din tokei kedai tu tolong amik kan. tapi leceh lah. dia tengah layan customer lain. malas aku nak tunggu. aku dah lah nak cepat.

aku pun bawalah hasil tangkapan aku ke rumah. mak kat dapur masa aku dah letak barang kat dapur tu. masa aku tengah nak sidai baju round ke-2, mak tengah nak siang ikan. tiba-tiba,

"long! long!" jerit mak bagai nak keluar anak tekak

"ye mak." jangan ketawa. memang kalau mak aku panggil aku menyahut macam anak yang sangat obedient. padahal? hahaha

"kau ni long, kalau mak cakap kat ayah pasal ni, mesti kau tak terima..." eh, pesal lak mak aku ni. nak babitkan ayah aku lak. orang dah lah tengah tak best dengan ayah lagi.

"ni ikan caru long...mak suruh beli ikan kembung..."

"erk? eh, ye eh? ikan ni macam pakai jaket eh mak? ikan kembung takde eh?" tiba-tiba lak aku nak bina idea sendiri tentang ikan mana yang pakai jaket.

lepas tu nak cover malu, aku pun cakap. "eleh, nak cakap kat ayah cakap lah. tak buat salah pun kena marah. dah bisa dah..."

masa tu mak dah malas nak layan. kalau layan nanti aku emo berlebihan.

ceit. ni kalau gi pasar dengan bakal mak mertua, terus fail aku. baiklah, misi seterusnya, belajar mengenal ikan, dan SAYUR! huh. sayur pun aku kurang kenal. lagi lah yang berdaun. aku tengok kadang-kadang kangkung dengan bayam tu macam sama je.

urgh. fail aku nih!

p/s: harap-harap family F tak suka makan ikan. aku beli ayam je senang. sayur lak pilih yang jelas bentuk dn struktur nya macam carrot ke, petol ke, peria ke. heh, boleh gitu? hahhah.

4 comments:

Unknown said...

ok aku mcm nk gelak guling2 tp tak bole sbb kat ofis skang.

part p/s tu paling tak tahan skali.
ade ke ko nk suh sume org mkn sayur yg ade bentuk2 jek.
sayur daun la best!

SyuQ said...

sori erk

gelak guling2 baca citer ni :-)
x per. pelan2 blaja mengenal ikan...

ISZA said...

maaf nak tanya..
kenapa tak tanya kat orang pasar tu?

cik nurulain said...

diba + syuQ :

erk. gelak lah sakan! adoi

kak isza:

hehe. ni nama nya bodoh sombong.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails