Wednesday, June 23

replaceable.

aku mengemas bilik lagi. buat kali yang ke berapa juta. aku sendiri pun tak tahu. dah tu, barang banyak, space ciput. terpaksa lah jadi kreatif untuk memuatkan segala barang yang ada. somehow, walaupun dah kemas semua, bilik aku tetap crowded and nampak bersepah. aku dah hilang ikhtiar dah nak buat apa lagi.

anyway, tadi masa aku selongkar laci almari, aku jumpa banyak gila tudung bawal yang lama-lama. siap tudung 3 segi yang ada rumbai-rumbai tu pun ada lagi. banyak gila ok? penat kut tangan aku lipat satu-satu tudung tu sambil menonton desperate housewives. ahahah. macam hape je. konon nak amek feel jadi housewife kut.

termenung kejap aku tengok timbunan tudung tu. aku tak tau nak buat apa dah. sekarang ni shawl pun aku hardly pakai sebab asyik sarung syria je. pantas dan tuntas! aku ni bukan lah macam fashionista yang pandai nak variasikan tudung tu. so, nampak gaya nya tudung-tudung bawal aku tu akan terkubur macam tu aje.

tiba-tiba aku terpikir. sama je lah segala memory dalam laptop aku yang hilang. memang lah macam-macam ada. lagu, gambar. tapi banyak yang dah lama gila. lagu-lagu tu semua, most of it aku dah tak dengar lagi. cuma bila tiba-tiba datang mood baru shuffle the whole playlist. kalau tak, lagu yang samalah aku mainkan over and over again.

gambar pun sama. as much as i treasure it a lot, aku memang takde jenguk balik gambar-gambar lama. even worse, aku memang hide gila-gila gambar lama tu. taknak kasi orang tengok sebab dulu aku comot gila. (sekarang masih comot tapi improving sikit lah. hehe)

then, aku teiba terpikir. maybe ada hikmahnya segala data aku tak dapat diselamatkan. aku anggap itu semua kenangan. tapi itu semua maujud. kenangan ni sesuatu yang abstrak and kita tak boleh grip. and i know, iit will always be in my mind, in my heart. tu semua cuma gambar, cuma lagu. cuma setting yang mengiringi kenangan yang aku cipta. it is replaceable.

benda tu semua boleh hilang. tapi yang penting, ilmu dan pengajaran yang aku dapat dari segala kenangan tu takkan hilang. maybe its just meant to be. i just have to make ways for new memories to be created thus the old ones is being erased unintentionally. lagipun, kalau tak jadi macam tu, memang aku takkan buang satu apa pun.

so basically, aku cuba meredhakan diri sekarang ni. try to be positive with what happen. there's always a blessing in disguise right? i hope being optimistic will heal me. :)

2 comments:

Q said...

i pon dah jarang sgt pakai tudung bawal. tudung selendang pon kadang2 malas nak pakai sebab kena lilit2.

kalau u still boleh igt w/pon terdelete takpelah. tak tgk gmbr pon kita still boleh igt lagi semua kenangan2.

cik nurulain said...

yup. yup. tapi sebenarnya tu semua kata-kata nak pujuk hati sendiri je Q... hihi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails