Wednesday, June 16

miss pearl harbour.

eh eh, ingat tak entri aku sister's instict? aku cerita perihal adik aku si nurin tu. elok je dia dah set mind nak amik fashion kat poli dan dan dia dapat offer SPA jadi jururawat pelatih. masyuk weih. elaun lagi banyak dari aku. walhal dia baru diploma.

anyway, hari tu macam dilema gila budak kecik tu. dia macam nangis-nangis tak tau nak buat apa. dalam plan aku dengan dia, kalau misal nya ada kos yang di offer kat dia and dia taknak, kitorang dah sama-sama deal akan rahsia kan dari mak ayah aku. sebab mak ayah aku ni lain sikit. diorang main psikologi. daripada kita taknak tiba-tiba jadi nak pulak.

and then, hari tu, dia bagitau aku pasal SPA tu. tapi muka dia macam dia taknak accept SPA tu. aku ni plak biasa lah. masa mula dia dapat fashion tu bukan main lagi aku convince dia. that she had what it takes to be a fashion designer lah apa lah. biasa lah aku naik kan semangat dia. bukan aku wat cerita tipu pun. memang aku tau kemampuan dia. tapi bila dia dapat SPA tu aku rasa macam sayang lak kalau dia tak amik.

then, bila aku macam nak pujuk dia amik SPA tu, dia ungkit balik kata-kata aku, "tapi long, hari tu kau kata i have what it takes to be a designer?" sekali aku tergamam daa..dia petik cakap aku balik. so camne? aku pasrah jela. 2 2 pun elok. 2 2 dia minat cuma masalah nya yang mana lagi menjamin? haih. susah betul.

then aku cakap kat dia, kalau dia memang nak amik fashion tu, aku janji aku akan rahsiakan pasal SPA tu dari parents kitorang. tak sangka lak lepas tu dia sendiri gi confront kat ayah aku pasal offer tu. i guess psikologi aku berhasil. tak sia-sia aku belajar pedagogi, perkembangan kanak-kanak bagai. berjaya gak aku psiko otak adik aku. lagipun, aku ada bagitau dia. seburuk mana pun mak bapak kita, tanpa keberkatan diorang kita takkan ke mana. maybe dia terpikir benda tu kut.

so, in the end adik aku macam dah made up mind dia untuk amik nursing. bf dia si Is tu pun macam support gak lah decision dia untuk amik nursing. lepas dari tu, conversation kitorang mesti ada unsur nursing, medical and what not.

paling kelakar, dan dan lepas nurin buat decision tu, we all asyik run into nurses in their uniform. pastu nurin macam imitate gaya-gaya pelakon dalam scrubs dengan grey's anatomy, "luckily i looked good in white" pastu yang irritating nya dia boleh tambah, "eh eh, wait. i will look good in everything" eeeuuuuw. menyampah aku. nasib lah tak jadi amik fashion. rosak gak budak tu. dah la dia tu tak berapa pandai kawan dengan pompuan. ntah ntah kawan dia nanti banyak nyah je.

and lagi yang bangang, belum masuk nursing tu lagi, belum dapat pon elaun lagi si nurin tu dah berangan dah nak beli apa dengan duit elaun tu. of course lah nak beli baju, kasut and barang make up dia bagai. lantak lah nurin. janji kau jadi nak masuk nursing tu.klasik nya we all ni. sorang cikgu, sorang nurse. nasib baik idin dengan faiz tak jadi tentera dengan polis. hahahaha. dah macam family apa ntah.

dah tu aku asik nganjing nurin je. konon nya ala-ala pearl harbour lah.huhu. dia nampak macam dah happy nak amik nursing. tapi dia nak belajar dekat. kalau boleh dia taknak jauh. ada hati dia tanya aku F takde kawan ke boleh tolong adjustkan tempat. F pun dulu masa belajar kat terengganu. time kerja je ayah dia adjustkan sebab ayah dia ramai kawan. so, kirim salam lah nyah.

tadi dia bagitau aku, cik wan kawan dia yang dapat nursing tu dah dapat surat. katanya cik wan dapat kolej jururawat kat seremban. dia kata jauh gak tu. aku cakap rilek lah. ada je yang dekat johor. pastu dia kata, mintak-mintak dia dapat yang kat jb. aku diam je. tak habis-habis nak duk bawah ketiak ayah. mentang-mentang dia anak kesayangan. huh!

then tadi posmen datang. aku yang gi amik surat. masa tu nurin kat dapur. sekali aku nampak ada sampul surat besar tulis, "URUSAN SERIPADUKA BAGINDA" aku terus jerit. 'nurin! nurin! surat kau dah sampai!" aku lari masuk rumah, nurin lak lari dari dapur ke hall depan.

masa tu mak pun ada kat hall. aku dengan mak tunggu ke nurin bukak surat tu. sekali bukak-bukak je meraung budak tu. aku baca kat front page surat tu. daftar di, kolej kejururawatan alor setar kedah. mak aih. mana tak meraung. seremban pun dia rasa jauh. ini lak kedah. dia dah nangis gugugugu dah masa tu.

aku tak tau nak cakap apa kat dia.

to be continued. (eh aku bukan sengaja. ni dah maghrib. nanti aku sambung)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails