Tuesday, June 15

tutorial memasang lagu dalam entri.

untuk amal, this tutorial is for u. harap dapat lah membantu ye. akak pun bukan pandai sangat. ni pun ikut tutorial dari chokilala. siapa berminat boleh lah visit link nya. :)


bagi yang selalu baca blog aku, mesti korang perasan sometimes aku ada letak lagu kat entri aku. tapi lagu tu tak bingit. kalau kau nak dengar kau boleh klik. taknak dengar sudeh! tak payah klik. mudah bukan? aku buat macam ni sebab aku tak berapa gemar blog aku bingit dengan lagu. nanti orang buka blog aku terkejut sebab tiba-tiba keluar lagu. lagipun tak enak lah. kadang-kadang sambil kita bloghop sana sini, kita dah sedia pasang lagu kat playlist kita. kalau masuk blog yang ada lagu, dah jadi bertindan lak lagu nya, bagi aku agak irritating. tapi siapa yang suka, terpulang lah. blog korang, bukan blog aku pon. hahah.

ok, sorry sebab aku memang tak dapat lari dari kemerapuan. moving on. step pertama sebelum kau boleh letak lagu kat entri kau, kau kena pasang dulu benda alah player tu. alah, konon-konon nya macam kau install benda alah player tu kat blog kau lah.

sekarang ni blogspot punya butang macam dah berubah sikit. tapi aku dah try godeh tadi, berjaya. jadi try lah buat macam yang aku buat ni yek?

1. pertama sekali tentulah kau kena buka blog kau, and then sign in. dah lepas sign in tu, kau klik kat design (refer bulat merah)


2. lepas dah klik tu, nanti dia keluar layout gelap je kaler hitam, macam ni. bila dah keluar tu, ko tekan benda alah yang aku bulatkan tuh.


3. seterusnya bila dah kuar macam nih, kau klik edit html.


4. then, bila dah keluar kotak macam kat bawah ni, kau taip Ctrl + F , nanti dia akan keluar kotak macam yang aku bulatkan kat bawah ni.


5. bila dah keluar tu, seperti yang aku buat, taip  then, dia akan keluar macam ni,


ok, bila dah jumpa benda alah kejadah head tu, ko copy  benda alah kat bawah ni and tepek kat atas tadi.       

<script src="http://www.chokilala.com/chokilala/audioplayer/audio-player.js">
</script>
 
 
6 . bila dah tepek tu, dia akan jadi camni
 


then apa lagi? save template lah! ok sudah siap pasang player. sekarang boleh berangan nak pasang lagu dalam entri dah. hahahah.


7. sekarang, kau pegi kat new post, bila dah terpampang kotak kosong macam selalu keluar bila kau nak start tulis entri baru tu, kau tepek benda alah kat bawah ni kat kotak kosong entri kau.

<object type="application/x-shockwave-flash" data="http://www.chokilala.com/chokilala/audioplayer/player.swf" id="audioplayer1" width="290" height="24">
<param name="movie" value="http://www.chokilala.com/chokilala/audioplayer/player.swf">
<param name="FlashVars" value="playerID=1&soundFile=http://cs1715.vkontakte.ru/u4607187/audio/96abffaed7.mp3">
<param name="quality" value="high">
<param name="menu" value="false">
<param name="wmode" value="transparent">
</object>
 
nanti dia akan jadi camni,
 
 

8. nampak tak perkataan yang aku boldkan kaler hijau tu? lagu apa kau naik play akan dibaca dari situ. so, setiap kali nak letak lagu baru, kau kena cari coding dia apa.mana nak cari coding dia? aku ikut je tutorial cik chokilala dengan melawati dilandau.com.


9. bila dah gi ke dilandau.com, ape lagi? search lah lagu yang kau nak. perlu di ingat, tak semua lagu ada. adui. aku tak reti explain banyak-banyak. kalau kau curious nak tahu lebih dalam, refer kat chokilala ye? selama ni memang aku guna dilandau.com ni jek.

misalan kata kau nak serach lagu as long as you love me,


10. then bila dah jumpa lagu yang kau nak, kau klik kat download. dia akan keluar url kat bawah tu lepas kau klik download tu.



11. kat url tu, kau right klik and then copy link location.


12. lepas kau dah copy link location tu, kau pergi paste kat soundfile tadi, gantikan coding tadi dengan coding lagu yang kau nak ni.



13. bila kau dah selamat gantikan coding tu, maka berakhirlah segala penderitaaan. apa yang kau nampak  kat atas ni belah edit html tau. bila kau klik kat compose, dia akan appear macam ni,


bila dah keluar macam tu, maka dah selamat lah. dan kau boleh teruskan menaip entri kau.

perkh. susah siot nak buat entri tutorial bagai ni. serious penat! ni pun bukan sesaja aku buat. semata-mata sebab junior aku si amal tu mintak tolong je. so, jangan lah sewenang-wenang cedok tutorial orang, bagi kredit kat orang tu, link back kat dia. macam tutorial aku ni, aku memang buat based on chokilala punya tutorial.

okeh amal? akak harap amal boleh faham tutorial ni. readers lain pun kalau nak manfaaatkan, sila lah ye. jangan malu-malu.

sekian. aku dah penat!

4 comments:

aziehoneys said...

kak ain.. macey share.. haha.. azi pon da bjaye try neyh.. :))

amalina wahida said...

wohooo!!! terima kasih yang amat sangat.. heee~~ ini baru faham.. terima kasih ye kak ain.. =))

cik nurulain said...

haihh....amal, azi, tak kan time kaseh je? jenuh tau akak nak wat tutorial nih! hehehe~

azihoneys said...

hehe..ok lar kak ain.. t kite bnje air sirap limau kat kafe :) sirap limau tuh best..hehe.. mau?? :p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails