Tuesday, June 8

sister's instinct.

haih, susah betul jadi along ni. anyway, susah jadi adult ni. masa kita kecik and remaja, kita harap kita tak akan jadi macam adult di sekeliling kita macam mak ke, makcik ke, cikgu ke. because there are actions and words of them that we find sickening. but then when the time comes, kita tetap akan turn out to be just like someone yang kita taknak tu.

20 june ni, nurin supposed to register for fashion course kat poli. yerp. aku tau ada yang kata poli tu lame. poli tu takde kelas. even kawan aku ada yang cakap, poli ni tak sesuai untuk perkembangan budak. nanti jadi rosak. what the hell? bagi aku poli ok je. banyak je orang yang masuk poli berjaya. apahal lah nak judging sangat.

ada yang kata masuk poli nanti sosial. do you even know the definition of social? huh! masa musim apply hari tu, memang aku yang insist nurin apply poli. sebab aku tau ada kos fesyenand nurin will love it. plus aku tau lepasan poli senang dapat kerja. sebab they empahize more to skills so employee memang suka nak amik bekerja.

selain poli aku apply gak jururawat pelatih under SPA sebab nurin memang minat nursing from the start. matriks memang aku takkan bagi dia masuk lah. walaupun apply, tapi aku memang tak bagi dia consider langsung option tu.

turns out nurin tak dapat pun matriks. then IPTA yang mohon under UPU pun nurin tak dapat. dia dipanggil untuk interview SPA tu. tapi cara dia cerita kat aku macam harapan tipis untuk diterima. penemu duga tu macam tak favour dia. mungkin sebab dia tak pakai tudung and maybe gak penemu duga tu judge yang adik aku ni bukan nurse material.

so, nurin is left with only 1 option. poli. gila kecut dia tunggu. takut lah tak dapat sambung mana-mana. alhamdulillah, dia dapat poli tu. dia excited gila. tapi unfortunately mak ayah aku tak se'excited' dia. so, nurin dah macam set mind yang dia akan masuk poli.

dalam fasa nurin nak dapat offer tu, aku dah bagitau diri aku sendiri. science subject nurin ni tak strong. so kalau dia tak dapat SPA tu, i wont let her take nursing course under private institution. im afraid it would be a waste. dalam hati aku, kalau lah dia tak dapat SPA tu, biarlah dia further in fashion je. something she had interest in.

then tiba-tiba dengar berita dari nurin, dia dapat offer second intake ke matriks. at that time, ayah guna psikologi ke atas nurin. gaya dia macam nak suruh nurin accept offer matriks tu. ayah nak nurin further in science. alah biasa lah. mak ayah ni ortodoks sikit. dengar bunyi fesyen tu macam hape-hape je kan? macam takde masa depan. kalau sains tu sedap sikit bunyinya.

aku memang bertegas taknak bagi nurin masuk matriks. so im backing her out in this decision. sampai kan ayah part of it salahkan aku sebab aku tak boleh di harap untuk pujuk nurin. tapi aku redha je. biar lah nak jadi apa pun. aku taknak adik aku masuk matrik. matrik tu fast track untuk orang yang boleh fokus je and i doubt nurin is one of them.

lama gak ayah berbunyi pasal tu. tapi akhirnya ayah reda gak. semua dah terima hakikat yang nurin akan amik fesyen. bagi yang berlapik, expression mereka bila dengar nurin nak amik fesyen just terkejut je and cuba buat muka convincing. tapi kalau yang sinis, mesti akan ulang. "fesyen?" be it aquaintance or relatives.

tiba-tiba tadi, nurin masuk bilik time aku tengah main sim. "aku dapat SPA tu...." dia pandang aku. and aku pandang dia balik. aku rasa dia dapat baca apa dalam kepala aku. aku ni straight orang nya. kalau aku memang nak suruh dia abaikan offer tu memang lancar je keluar dari mulut aku.

tapi aku tau, apa yang ada dalam kepala aku tak sama dengan nurin. mungkin dia berharap aku akan cakap, "takpelah, kau memang nak amik fesyen kan?" but instead aku cakap, "kau patut fikir betul-betul" that is other ways of saying "kau patut fikir dan accept offer SPA tu" 

i hate to say it because it make me sounded like eldery. but its true. she should really consider offer from SPA. jaminan kerja. yuran ditanggung. bulan-bulan dapat elaun. and bukan nurin tak minat langsung pun nursing tu. kalau fesyen tu kerja susah sikit. kat Malaysia tak berapa meluas.

nurin macam tak puas hati. ari tu aku cakap lain. hari ni aku cakap lain. but hey..it was then. masa tu she only have one option. aku kena convince dia yang the only option she had is aint so bad. ada prospek juga. but now, she had choices. dia boleh pilih. and obviously aku rasa dia patut amik nursing.

maybe orang akan cakap aku kolot sebab nak gak adik aku kerja dengan kerajaan. hurm. kolot pun kolot lah. tapi sekarang ni cari kerja bukan senang. dah dapat kerja tu nak naik gaji pun payah even graduates. kerja kerajaan je yang senang. banyak benefit lak tu. salah ke kalau aku nak yang terbaik untuk adik aku?

dia macam bertekad gak nak amik fesyen. aku tak tau macam mana nak convince dia. masa tu dia tak bagitau mak ayah lagi. sebab dia takut mak dengan ayah paksa dia amik nursing tu. then aku cakap kat dia, "takpelah. kau fikir betul-betul. and kalau ditakdirkan kau tetap nak amik fesyen, aku akan cuba tutup mulut aku and tak bagitau ayah pasal offer ni"

walau apa pun dia decide, aku akan back up dia. yup. walaupun decision tu mungkin tak sama dengan kemahuan aku. susah bila kita nak buat decision against ayah's interest. perlu back up. supaya tak rasa down. sebab once you made that decision, there's no turning back. what ever it is, i hope nurin'll be fine.


she wore short skirt i wore t-shirt, she cheer captain and im on the bleachers. :P

4 comments:

Nor Hanisah Zainal Abidin said...

poli, since adik aku masuk poli pD, dia jadi social.. even dah pandai xnak balik rumah sampai berbulan2. tp bukan salah poli, tp maybe salah memilih kawan. nursing, adik pmpuan aku nurse ampang puteri, scholar dr private college. boleh amik private tapi, make sure ada scholar dr mana2 hosp. kerajaan yg terbaik, da dpt tu jgn sia2kan. tp minat lebih diutamakan dpd belaja xde minat membazir mcm aku. dpt cos lelong, end up result cukup2 makan jek. huh.. good luck nurin.!!

cik nurulain said...

perkh pjg lebar ko komen mok. thanks for the tip. ntah la. dia yg nak blaja. biar dia decide...

Suziey Ahmad said...

hai salam ziarah..

1st time reading ur blog..tp n3 ni buat i kagum la dgn..hehe..

so what is the decision? accept or reject the spa? btl tu skang ni susah nk cari keje..kalu dia btl minat bidang fesyen dia kena b strong..very very strong..sbb fesyen agk slow kt mesia ni..tp dimana ade kamhuan di situ ade jalan:)

hehe sori terpnajng plak komen ni..

pstt..jom join my GA..sgt simple..hehe selingan..

NK said...

tolongla jgn salahkan poli. rmi kwn2 aku poli dan berjaya dpt kerja and paling bangga dorang cemerlang kt poli dan dpt further study pergi oversea lg sambung dgree dorang atas tajaan. kalau maksudnye social tu ade di mana-mana. pandai2la si nurin tu pilih kawan. kalau nak ke laut, ke lautla jawabnye.

aku sokong ko CN.

p/s: matrik hanya untuk org ulat buku 24 hours and anti social atau budak2 yg perangai social tapi otak brilliant. itu kes x baca buku langsung pun x pe.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails