Wednesday, November 24

bahagian masing-masing.

pagi ini bangun dikejutkan dengan suara ayah. susah gak kalau bilik kat dapur ni. best nya cuma tang boleh makan sewenang nya. tapi bila orang tung tang kat dapur, habis lah riwayat tidur aku. anyway, kalau suara ayah tu dengan sekali seru je terus aku bingkas bangun. obidient betul aku.

aku keluar bilik je aku nampak muka ayah. muka nak kata sesuatu. haih, apa lagi lah tak kena ni? "kau ni tak macam adik kau nurin lah long. kau tak suka orang tua. cuti-cuti ni cuba tengok-tengok atuk tu. layan lah dia berbual kalau perlu. kesian dia..." tu dia, nak tegur aku pasal something, tapi mulakan dengan comparing aku dengan adik aku. thats just what i need. huh!

ntah lah. tapi dah biasa macam tu. aku selalu di comparekan. paling selalu dengan nurin. dengan idin pun selalu. and biasalah, bila comparing tu aku yang buruk. aku tak pernah dengan ayah compare orang lain sebab nak tuju salah diorang. and macam tu still mak nak cakap ayah sayang aku lebih? i really doubt it.

tapi sebab umur dah 20 something aku redha je. sepanjang hidup aku ni pun aku rasa aku bekerja keras nak pleasant ayah aku. and bila aku gagal dalam sesuatu, aku habiskan masa make up to my dad. macam bila aku kecundang masa matrik, aku masuk maktab sebab itu yang ayah nak. and still. im not good enough.

semalam ayah tanya pasal F lagi. ouh by the word 'lagi' it  means lately memang ayah asyik tanya pasal F je. bagus gak. kalau aku yang nak buka cerita macam tak kuasa.

"nanti, ayah nak bawak kau pergi makan asam pedas kat batu pahat. kau datang bawak fakharudin tu. ayah nak jumpa dia" 

"bila?" 

"eh, bila-bila lah."

"mana boleh macam tu, kalau dia kerja macam mana? kerja dia tak menentu."

"eh tak kira lah. suruh dia amik cuti"

heh, suka-suka je. veto gila. tak cukup dengan aku, bf aku sekali aku kena diktator. tapi takpelah. the fact yang ayah nak jumpa F tu dah cukup bagus. memang aku nak bawak F jumpa ayah pun, tapi kalau ayah dah buat invitation macam tu lagi bagus. tak ada lah nampak macam aku tergedik-gedik nak bawak F jumpa ayah.

aku serious tak tahu apa ayah fikir. suka ke, tak ke. tapi dia macam selalu sebut. susah nak judge ayah tu. tak kisah lah. aku bukan nak suruh F jadi menantu kesayangan pun. dah diterima pun ok. aku sendiri banyak flaws di mata ayah aku, nak suruh F perfect lak di mata ayah aku.

anyway, aku jenguk atuk gak tadi. sedih. kenapalah bahagian atuk macam ni. tak apa lah, Allah tu penentu terbaik. Allah ada rencana untuk atuk, yang aku tak tahu. terima je lah ketentuan nya. aku teman atuk borak sampai dia penat. and aku berjaya suruh dia baring. tak lama lepas dia baring, dia terlelap.

atuk dah tak ingat apa-apa. nyanyuk dah. tapi masa berbual tadi ada dia sebut nama nurin. hurm. nurin lagi. aku boleh gila kalau kena compete dengan adik sendiri. kenapalah dia tak bersusah payah sangat dalam hidup? segalanya macam mudah bagi dia. lahir-lahir je ayah dah kerja bagus. namanya dia duduk rumah setinggan or rumah sewa teres setingkat, memang tak ada.

redha jelah. itu bahagian dia. bahagian aku, mungkin aku tak nampak, orang lain yang nampak. siapa tahu kan? lagipun Allah adil. adalah tu kurang kat mana-mana cuma aku tak nampak sebab terlalu dikaburi dengan special privilege dia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails