Monday, November 29

conversations [after the meetings]

"along nanti gigi depan tu cabut lah macam cik ani" tiba-tiba je nenek bersuara.

"eh? taknak ah. sakit ah." ok, aku memang penakut dengan dentist sebab tu gigi burok.

"gi tanya cik ani sana"

"eh, mana ada cabut mak? ni haa gigi nya ada lagi" sambil cik ani tunjuk gigi dia.

"ada lah...kau ada cabut dulu. ni mak nak suruh along cabut gigi dia..."

hish nenek aku ni. nak amik peduli pasal gigi aku lah plak. dulu dah lah suka cakap aku gemok. suka sangat dia kritik fizikal aku. haish. pastu cik ani bisik kat aku,

"dia terpikir kau dah nak kahwin lah tu lepas jumpa *kawan kau tu. tu yang nak suruh cabut gigi tu"

then, cik ati mencelah lak, "habis lah kau long, kejap lagi nenek suruh gi wat facial lah, kuruskan badan lah. nenek jaga standard tau"

heks? damn ah camni. baru jumpa F dia dah atur-atur nak suruh aku cabut gigi aku bagai. alahai nenek, mentang-mentang cucu nenek ni jongossss.... hahaha. takpe takpe, dia dah pikir camtu mintak-mintak dia doakan aku kahwin cepat. haha, gatal gila.

*      *      *      *


"ayah macam pernah jumpa lah si fakharudin tu long. ntah kat mana ek?"

aku diam je. malas respon.bila aku tak respon, dia akan cakap banyak sikit. betul, lepas tu dia cakap lagi..

" tapi ok lah...pandai lah jugak dia berbual, bukak topik. cuma tang dia cakap kampung ayah ada kes denggi tu je ayah sergah dia.hahahah" boleh ayah gelak? F cuma cakap pernah fog and kompaun kat area batu putih, tapi ayah macam taknak terima kenyataan and tanya kat belah mana dengan suara separa menjerkah. ketaq lah orang tu.

"dia buncret* ke long lepas kena sergah dengan ayah? mak tengok tangan dia terketar-ketar. suara pun terketar-ketar sampai ayah asyik suruh ulang je."

"hahahaha, buncret kut. sebab hari ni dia cuti. tak gi kerja"

"hahahaha, kau tak tanya ke kenapa dia tak kerja?"

"dia kata penat, nak rehat. tu je" 

"hahahahah, buncret lahh tu. ntah-ntah along diamuknya siap bawak nenek sekali. nasib je idin tak ada" ayah aku nganjing lagi.

"long, nampak nya ayah punya bakal semua 'sehat-sehat' lahhh"

hahahahaha. yang itu kelakar. tiba-tiba aza, ira and es terpalit sekali. kasihan mereka. tapi es dengan ira pun dah gemuk. saja nak fit in kut?so, secara official nya ditetapkan, if u wanna be part of the shahruni's, badan harus lah 'sehat'. hahahaha.

*kalau kat johor, orang tua refer kawan tu as pakwe or makwe
*buncret adalah bahasa jawa, membawa maksud terbantut, tergelincir.

5 comments:

amalina wahida said...

eh. tak prnh thu pun prkataan buncret tu wujud dlm bhsa jawa..

cik nurulain said...

haaaa, bnyak timba ilmu kat sini ye amal. hehe~

ween said...

wah! u kturunan jawa? :D

cik nurulain said...

of couse lah ween. u tak tau? hehe.

Unknown said...

ain!!!
semakin hari fadh smakin jelesh!!!
cish!!
ain dh bertapak2 ke depan nihhhhhh
xleh jadik nihhh..
huhuhuhu

ps : ain! fadh pun jawa :D dan sy bangga jadik anak jawa ;D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails