Saturday, January 23

bertopengkan KEBENARAN tapi hakikatnya cuma mahu TRAFFIC!

i came across a blog just now. the entry is telling about almarhum sultan iskandar. also, in that entry, the writter tells about a blog which insult almarhum sultan. seriously, benda ni buat aku sangat sedih. dah lah aku baru je tulis entry pasal kemangkatan sultan and how aku rasa sangat sebak lepas tonton satu clip video pasal almarhum sultan.

ok, im not going to reveal the link of the blog. sebab bila aku fikir balik, perbuatan aku ni hanya lah memahsyurkan lagi blog manusia itu. traffic dia yang makin naik sebab dari mulut ke mulut menyampaikan perihal blog dia tu. tapi tadi aku pun dah terlanjur reveal link blog tu kat wall facebook aku.

itu pun, sebab aku tanya semua orang, macam mana nak flag blog yang offensive macam gitu. biasa nya kalau blogspot, kat atas tu ada function report abuse. tapi tadi aku cari-cari dalam blog tak bertanggungjaab tu, tak ada lah pulak. ada yang suruh aku buka website suruhanjaya multimedia dan telekomunikasi and buat aduan.

aku try nak hantar e-mail, tapi tak boleh. aku sangat sedih. kenapa lah wujud individu macam ni? kalau kita tak hormat institusi beraja, siapa lagi nak hormat? pemilik blog tu sememangnya orang bangsa kita. malu aku. kalau bangsa lain baca, memang diorang perlekeh kan saja kita ni.

kalau rakyat dah berani macam ni, aku takut negara kita tak aman lagi. semua benda nak di suarakan. aku takde lah sokong penubuhan ISA tu, tapi sebagai rakyat, pandai-pandai lah fikir sendiri. pung pang pung pang mengkritik sultan, mengkritik sistem politik, sistem pemerintahan.

kau nak apa? nak tegak kan kebenaran? untuk apa? jujur kah kau prihatin dengan negara? atau setakat nak dapat publisiti? aku tak percaya lah kau buat sebab nak berjuang untuk negara. aku yakin kau ada hidden agenda. janganlah sebab nak kejar kan traffic, nak ramai readers kau manipulate semua maklumat yang kau dapat.

internet ni, macam-macam kita boleh dapat. and im sure whatever info yang kau dapat and kau manipulate tu, majority nya dalam internet. somtimes kan, there are things which better left unsaid.

jangan sebab mulut badan binasa. im not talking about kalau kau cakap something offensive, kau kena tangkap macam kes facebook tu. aku lebih concern tentang kesan jangka panjang nya. bila dah ada sorang yang berani buat macam tu, im sure ramai lagi yang konon mahu jadi hero akan buat yang sama. lama -kelamaan dah tak ada lagi orang yang hormat kan sistem pemerintahan negara.

sesiapa yang tahu macam mana nak ambil tindakan terhadap blog tu, bagitau aku. nanti aku bagi link nya. kalau aku tak mampu buat sesuatu mungkin orang lain boleh buat sesuatu.

7 comments:

Anonymous said...

oh, memang tak patut arr buat camtu.
nih mesti manusia otak dangkal punya kerja nih.

cik nurulain said...

CN sedih dengan kelakuan begini. kenapa tak ada rasa hormat? itu sultan kita, raja kita pemerintah kita...

FaTiN said...

CN, orang tu cakap apa lagi? Bagus jgk x reveal link dia. Nanti makin naik plak traffic dia=p

Unknown said...

Boleh buat laporan polis jika ia berunsur fitnah .

cik nurulain said...

Fatin:

mmg CN pk camtu. bazir je promote blog cmtu. tak psl2 dia dpt traffic

touya:

rasa nya ada org dah buat repot. dia buat permohonan maaf kat blog dia sendiri. funny thing betol.

nn said...

i pun ada baca pasal benda ni. jumpa link blog dia kat group facebook SISWA ANAK JOHOR. memang sedih. terasa hati bila dia buat macam tu sebab i memang terasa kehilangan Almarhum. and i tau ramai orang macam kita yang sayangkan Sultan kita.

and, kalau tak silap bila i baca-baca memang dah ada orang buat report polis pasal benda ni. but i tak sure la. but, most probably dah ada report.

biar padan muka dia. hopefully ada authority yang akan ambil tindakan.
tak menjaga sensitiviti rakyat langsung.

Unknown said...

sy setuju dgn awak..tp xsema msia bfikirn supa kt..lain pdg lain belalang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails