Thursday, January 14

HANTU BERAK.

yeah. tengah hari menjelma lagi. jadi aku nak buat quick post before perjumpaan pasal MQA kul 2.30 ni. aduih. susah betul jadi batch pioneer ni tau. *katup telinga* ok ain, drop it. taknak dengar lah isu bosan nih.

ok. anyways, semalam aku gi mengajar ammar as usual lah. the day before yesterday, tak datang sebab kak lin call cakap ammar dah ZZzzzzZZZZ. ammar ni kan, banyak je tau helah dia taknak belajar. so, that day aku tak datang ngajar ammar lah.

semalam aku ngaja dia. aku ingat hari ni nak ajar dia tulis C je. (mesti korang rasa kelakar apakah si CN ni ngaja budak ABC kan) but then, banyak lak homework budak ni aku nak kena tengok-tengok kan.

aku geram tul la dengan cikgu ammar ni. bagi homework tak tengok level budak langsung. nampak sangat tak buat quick research before planning lesson apetah lagi when assigning homework. obviously pakai template lesson plan tahun-tahun lepas. hish! buat rosak anak murid je. irresponsible!

patut nya kalau ada 4,5 budak cam ammar yang tak kenal lagi huruf and tak pandai membaca lagi ni, assign lah different task. suruh mewarna ke, sambungkan titik ke. ni tak, kau pakai sembur je. budak ni tulis alphabet pun terkial-kial lagi waima ada garis putus-putus, kau nak suruh dia label mata, mulut, hidung etc tanpa bagi pilihan perkataan. hish memang marah lah aku rasa.

budak macam ammar ni, bila dia tak mampu buat apa yang cikgu suruh buat, itu yang dia mula hilang fokus and start main-main dalam kelas. sebagai cikgu, buat lah kerja lebih sikit. prepare different task untuk certain students yang belum menguasai kemahiran asas macam membaca tu.

at least diorang gain something from school. takde lah pegi 0, balik pun 0. kalau orang lain pegi 1, balik dapat 5. at least budak cam ammar tu pegi 0, balik dapat 1 pun jadi lah. kalau dia pegi sekolah pun tak boleh buat apa-apa, memang dia langsung tak excited lah nak gi sekolah tetiap hari.

erk berbelit-belit aku cakap. aku memang macam ni. kalau emosi suka menceceh berjela-jela. mulut tak reti stop. ok, ok. stop. percaya tak itu cuma mukadimah? haha. the real story baru nak mula ni. kikiki. padan muka siapa yang baca. mesti rasa nak hantok kapla kat dinding.

ok, bila dah banyak homework, ammar jadi bosan. pulak tu, semua pakat dia tak pandai buat, jadi dia mula lah malas. mula nak main-main. lari sana sini. susun colour pencil kat celah jari pastu perasan diri wolverin ke hape ntah. (dah lah suruh aku tolong letak kan colour pencil tu kat celah jari dia. sengal!)

dia taknak fokus. aku ni plak nak balik awal sebab nak dinner dengan F. dah 2 bulan beb! ok ok, not the main point k. nak baca pasal tu, selongkar sini. so, bila ammar taknak duk dia macam tu kepala aku bergerak cari helah. tiba-tiba aku terfikir something yang keji but i think might work.

apa yang korang perlu tahu ialah, kelmarin ammar terbebe dalam seluar kat sekolah. ok?

"ammar..meh sini jap ammar"

ammar buat tak peduli. lari sana-sini lagi.

"ammar meh la sini kat cikgu. cikgu takut. nanti penjahat datang. ammar tak kesian cikgu ke"

"takpe cikgu, takpe ammar superhero. nanti ammar selamatkan cikgu tau! ammar bunuh penjahat!"

"ok, ok. tima kasih ammar. ammar...ammar tahu tak nape ammar selalu terbebe dalam seluar?'

ammar blushing. dia tu malu sebenarnya pasal dia selalu terbebe dalam seluar. dia wat muka malasa nak layan tapi still dengar.

"ammar tau tak. kat sini ada hantu. nama dia HANTU BERAK"

"hah? yeke cikgu?"

"ye..HANTU ni suka kacau budak yang tak pandai membaca dengan menulis tau. bila hantu ni kacau, mesti budak tu terbebe dalam seluar....."

"cikgu tipu.................."

"Yarabbi, betul ammar"

tiba-tiba. adik ammar yang umur setahun lebih melintas. yess idea datang!

"ok, ammar tengok adik ammar. adik pandai baca tak?"

"tak cikgu. dia kan kecik lagi."

"ha, adik berak dalam pampers kan? sebab tu lah. adik tak pandai baca lagi. tapi adik kecik lagi. boleh pakai pampers. ammar nak pakai pampers ke?"

"taknak cikgu"

"ammar nak terbebe dalam seluar?"

"taknak cikgu. kita malu"

"ha, kalau macam tu, ammar belajar tau"

ammar angguk dan terus capai pensel dia. and you know what? selama ni aku nak suruh dia tulis 4 huruf boleh cecah 15 minit. tapi malam tadi cepat je dia siap. homework dia pun siap. hahahahah. ammar kena kencing dengan aku. tak kisah lah. asalkan dia nak belajar.

p/s: ampunkan cikgu ammar. cikgu terpaksa. ammar taknak duk diam. hehe. jaga-jaga nanti HANTU BERAK datang!

6 comments:

Didi Nadhirah said...

hahahah kesian ammar kena takut ngan antoo berak hehehe

cik nurulain said...

didi: kalau tak, jgn harap dia nak duk diam...thank drop by k?

Cik Puan Syeeda said...

adoii awak ni..lawak gile la..tak pernah terpikir langsung idea tu!! hrp2 ammar akan sedar satu hari nnt yg hantu berak tu cuma illusi.. haha

cik nurulain said...

syeeda:

i terpaksa. dia degil taknak duduk diam sangat. :)

Amalina E Azmi said...

hahah.kelakar tp amat berguna utk ms depan ammar..hee ^^

cik nurulain said...

yerp. bkn main tkut dgn hantu. ayah dia pgg rotan sikit pon dia tak gerun.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails